Flashback Forum
» «
Travel Forum
Grundad 1983 Torsdag 30 juni 2016

Vinnarna i Flashback Awards 2016

För tionde året i rad har medlemmarna på Flashback Forum nominerat och röstat fram vinnarna i "Flashback Awards". Priset där medlemmarna röstar vilka som på ett positivt eller negativt sätt utmärkt sig under det gångna året.

Den mest prestigefulla titeln, Årets hedersflashbackare, gick i år till Alexander Bard. I motiveringen kan man läsa: "När etablissemanget påhejar Aftonbladets uthängningar av Flashbackare så finns det en lysande stjärna på himlen som är mot detta. Det är herren Alexander Bard, som står upp för Flashback och för yttrandefriheten. Om inte detta vore nog skäl så tar han den i tvåan också."

Årets scoop gick till Chang Frick, för artikeln "Så mörkade Dagens Nyheter omfattande sexövergrepp i centrala Stockholm". Det mindre smickrande priset "Årets yttrandefrihetsmotståndare" gick i år till Henrik Arnstad.

Årets visselblåsare blev twitterkontot Migga_x, som enligt egen utsago är en anställd på Migrationsverket. I motiveringen står det att Migga_x "under en lång period presenterat information inifrån Migrationsverket som inte har varit officiell utåt".

Årets hedersflashbackare:
1. Alexander Bard 46,55%
2. Parisborna 28,73%
3. Fredrik Ahl 24,73%

Årets visselblåsare:
1. Migga_x 40,3%
2. Anders Kompass 29,1%
3. Läckan på regeringskansliet 27,61%

Årets scoop:
1. Chang Frick 65,77%
2. Granskning Sverige 20,47%
3. Regeringsplanets användning 13,76%

Årets yttrandefrihetsmotståndare:
1. Henrik Arnstad 47,06%
2. Sverigedemokraternas partitopp 25,49%
3. Adam Tensta 11,76%

Årets bästa Flashbacktråd:
1. Myten om Kameruns avbytarbänk 37,55%
2. Lisa Holm-tråden 26,05%
3. Granskning av Flashback-dumpen 19,54%

Årets citat:
1. Magnus Betnér 15,53%
Citat: "Sverige har aldrig varit tryggare än vad det är nu."
2. Åsa Romson 11,72%
Citat: "Det mycket allvarliga händelserna i Paris just nu kan försvåra för klimattoppmötet i dec då över 100 regeringschefer planerat delta."
3. Hans Rosling 10,08%
Citat: "Jag skulle stå där på scen och tala om att det Jimmie Åkesson sagt i två, tre år är fullständigt rätt."

https://www.flashback.org/f374


IS hånas på nätet - jihadister photoshoppas som badankor

På sociala medier har användare börjat håna jihadistgruppen Islamiska staten (IS) med olika former av montage. Propagandabilder av jihadisterna redigeras, och där krigarnas huvud ersätts av badankor.

Det hela började på forumet 4chan, men har nu även spridit sig till platser som Imgur och Twitter. IS riktiga "huvudstad" i Syrien heter al-Raqqa, men beskrivs av användarna som "al-Quaqqa". IS-flaggorna har fått sin ursprungliga text ändrad till "batbat", vilket på arabiska ungefär betyder "kvack kvack".

På Twitter används numra hashtagen #allahuquackbar, vilket är en omskrivning av det religiösa uttrycket "Allahu Akbar", fritt översatt "Gud är den största".

http://imgur.com/gallery/RvqlI
https://twitter.com/hashtag/AllahuQuackbar
http://www.4chan.org
http://www.theguardian.com/world/2015/nov/28/isis-fighters-rubber-ducks-reddit-4chan
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3337580/Internet-pranksters-join-fight-against-ISIS-Photoshopping-rubber-ducks-pictures-jihadis.html
http://www.huffingtonpost.com.au/2015/11/29/4chan-isis-ducks_n_8674076.html
http://www.dailydot.com/lol/4chan-isis-isis-photoshop-rubber-duck/


Football Leaks - fotbollen har fått sitt eget Wikileaks

Den portugisiska webbplatsen "Football Leaks" avslöjar fotbollsstjärnornas verkliga prislapp, genom att publicera olika kontrakt i fotbollsvärlden. Webbplatsen har sina servrar i Ryssland, men har redan efter mindre än en vecka på nätet skapat stor uppmärksamhet i fotbollsvärlden.

Genomslaget har blivit stort efter att man lagt upp kontraktsdokument från den omtalade Falcao-flytten från Atletico Madrid till Monaco 2013. De har även lagt ut initierade kontraktsdetaljer i övergångar med spelare från klubbar som Porto, Sporting Lissabon och Marseille. Football Leaks skriver i sin avsiktsförklaring:

"Projektet syftar till att avslöja den dolda delen av fotbollen. Tyvärr är det något ruttet med sporten vi älskar och det är nog nu."
Det har än så länge varit fokus på spelare med portugisisk koppling eller till stjärnagenten Jorge Mendes. Ingen av klubbarna eller agenten själv har dock velat kommentera de plötsliga läckorna.

http://football-leaks.livejournal.com
http://www.101greatgoals.com/blog/football-leaks-reveal-real-price-monaco-paid-atletico-madrid-for-radamel-falcao/
http://www.sportsjoe.ie/football/football-leaks-reveals-exactly-how-much-monaco-paid-for-radamel-falcao/42518
http://www.marca.com/en/2015/10/03/en/football/international_football/1443874806.html


Tingsrättens dom: Scorpions skivomslag är barnpornografi

Södertälje tingsrätt dömde i fredags en 53-årig man till sex års fängelse för barnpornografibrott. Ett av beslagen var skivomslaget till Scorpions album "Virgin Killer" från 1976, som enligt rätten klassas som barnpornografi.

På skivomslaget syns en minderårig flicka, och rätten anser att det handlar om barnpornografi. Men mannen döms inte för brottet, då de bedömer innehavet som försvarligt. De anser även att beslag av fotografier, litografier och tavlor av Graham Ovenden samt fotografier av en yngre Brooke Shields är att klassa som barnpornografi. I domen kan man läsa:

"Vad slutligen avser det skivomslag som A.A. innehaft utgör bilden framsideomslag till en skiva som musikgruppen Scorpions gav ut 1976. Omslaget skildrar en flicka som inte kommit in i sin pubertetsutveckling och som poserar sittande i s.k. lotusställning och blottar sina bröst. Enligt tingsrättens mening utgör skivomslaget barnpornografi. Det rör sig dock om en kommersiellt utgiven skiva som kan antas finnas till försäljning i nyskick och begagnad på skivmässor och av skivförsäljare på internet. Tingsrätten anser det inte visat att A.A. innehaft skivomslaget i något annat syfte än det som kan kopplas till musiken på skivan. Med hänsyn till omständigheterna bedömer tingsrätten innehavet som försvarligt. Vid det förhållandet ska A.A. i denna del inte dömas för barnpornografibrott."
"Bland verken förekommer ... foton/litografier/tavlor av bl.a. Graham Ovenden samt elva fotografier av Brooke Shields, varav ett publicerat i en tidning. Till skillnad från verken ovan saknas utredning som visar att dessa objekt utgör erkända konstnärliga verk som ställts ut eller för allmänheten finns att beskåda eller köpa på museer, gallerier eller bibliotek, även om dessa visserligen framställts av erkända konstnärer och fotografer. Eftersom det således inte är visat att dessa objekt framställts i ett övervägande konstnärligt syfte och med hänsyn till att objekten skildrar barn och har ett sexuellt syfte anser tingsrätten att dessa utgör barnpornografi. I denna del ska A.A. därför dömas för barnpornografibrott."
"Yrkandet om förverkande av skivomslaget ... fotografierna på Brooke Shields och de övriga fotografier som tingsrätten bedömt utgör barnpornografi ska bifallas, eftersom ett förverkande inte är uppenbart oskäligt."
Åklagare Thomas Bälter Nordenman säger till TT att rätten anser att han har haft skivan för musikens skull, men att man får titta på helheten och i vilket sammanhang skivan hittades. Han säger vidare att rent teoretisk kan man dömas för barnpornografibrott ifall man äger albumet, men att risken inte är så stor.

Skivomslaget blev 2008 svartlistat av Internet watch foundation, men visades tre år senare upp på Kulturhuset i Stockholm, där de även visade videoverket "A demon’s desire".

Åklagaren har ännu inte beslutat om han tänker överklaga domen.

http://www.svd.se/scorpionsomslag-anses-vara-barnporr
https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Killer
http://www.tradera.com/item/342919/235303458/-jap-lp-scorpions-virgin-killer#view-item-main
http://www.the-scorpions.com/
http://www.dn.se/pa-stan/konst-museer/scorpions-okanda-omslag-och-konsten-att-leva-livet-baklanges/
https://vimeo.com/22907899


Saudiarabien mutar utländska medier

Enligt dokument som läckts till Wikileaks donerar Saudiarabien stora belopp till medieföretag runt om i världen. Syftet är att påverka rapporteringen om landet.

Korrespondens mellan Saudiarabiens ambassader och utrikesdepartementet i Riyadh, som Wikileaks publicerat i de så kallade "Saudi Cables", har granskats av Reportar utan gränser. Dokumenten visar att Saudiarabien överfört stora belopp till medieföretag runt om i världen.

I Storbritannien föreslog den saudiska ambassaden att utrikesdepartementet skulle börja betala en månadsavgift till tv-kanalen Wesal Farsi som sänder nyheter för en iransk publik. I utbyte mot donationen skulle ambassaden tillsätta en representant i tv-kanalens styrelse, och tv-kanalen förband sig även att bemöta kritik som riktades mot Saudiarabien i iranska medier.

I Senegal föreslog den saudiske ambassadören att ambassaden ska köpa stora mängder prenumerationer på tidningen Le Soleil, samt ge donationer till mediestiftelsen Wal Fajr, i utbyte mot rapportering om Saudiarabien och ambassadens aktiviteter.

I Tyskland föreslog den saudiska ambassaden i ett brev till utrikesdepartementet en finansiering av fem erfarna tyska journalister, som motåtgärd på ett rykten om en mediekampanj riktad mot bl.a. Saudiarabien. Journalisterna skulle enligt förslaget få minst 75 000 kronor i månaden för att skriva positiva artiklar om Saudiarabien.

https://wikileaks.org/saudi-cables/press
http://en.rsf.org/saudi-arabia-how-saudi-arabia-manipulates-09-07-2015,48090.html
http://www.ifex.org/saudi_arabia/2015/07/09/saudi_leaks/
http://uk.businessinsider.com/wikileaks-saudi-arabia-has-bailed-out-failing-middle-east-media-organizations-in-exchange-for-pro-saudi-coverage-2015-6?r=US


Laibach spelar i Nordkorea

Det legendariska industrisynthbandet Laibach ska framföra två konserter i Nordkorea i sommar - och blir därmed en av de första utländska grupper att uppträda i landet.

Spelningarna kommer äga rum i huvudstaden Pyongyang den 19 och 20 augusti i år, och sammanfaller med 70-årsjubileet av den koreanska halvöns frigörelse från japansk kolonisering.

De båda konserterna kommer även att filmas och bli en dokumentär med premiär 2016. I en kommentar på Twitter skriver gruppen:

"First we take Manhattan and then we take Pyongyang"
http://mute.com/laibach/announce-the-liberation-day-tour-performing-in-pyongyang-north-korea
http://www.laibach.org/north-korea/
https://twitter.com/laibach


Docklands återuppstår

Docklands återuppstår under tre dygn i sommar. Bara hundra meter från den numera rivna svetshallen vid Finnboda varv i Stockholm, där klubben startade 1995, kommer man att fira att det i år är 20 år sedan Docklands öppnade.

Docklands 20-årsjubileum sammanfaller med festivalen Dans Dakar och äger rum 20–22 augusti. Klubben stängdes 2002, efter att polisens dåvarande ravekommission under ett flera år gjort upprepade tillslag där.

Docklands kommer fungera som en sorts efterfest till Dans Dakar och öppnar när festivalområdet stänger. Biljetterna till Docklands 20-årsjubileum släpps den 16 juni.

https://www.facebook.com/events/1414815105496937/
https://instagram.com/dansdakar/
http://www.dansdakar.se
http://www.dn.se/kultur-noje/ravestallet-docklands-ateruppstar/


Konstnär gripen - gjorde satirporträtt av Kinas president

Konstnären Dai Jianyong i Shanghai har gripits för att ha framställt och spridit ett satirporträtt av Kinas president Xi Jinping. Nu hotas konstnären av fem års fängelse, anklagad för att ha skapat oordning, rapporterar människorättsorganisationen Chinese Human Rights Defenders.

Enligt konstnärens fru Judy Zhu var syftet med porträttet inte så mycket politiskt som det var ett sätt att bara skämta. Men att på bild ge landets president det föga smickrande "anusansiktet", hjälper inte Dais sak, kommenterade en bloggare i Shanghai, väl bekant med konstnärens tidigare fotografier.

http://chrdnet.com/2015/05/a-shanghai-artist-has-been-detained-for-comparing-chinas-president-to-hitler/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/11637651/China-detains-artist-for-mocking-leader-Xi-Jinping.html


Bud + Breakfast i Colorado erbjuder gästerna marijuana

Bud + Breakfast är namnet på två bed and breakfast i Colorado, USA. De ägs av hotellkedjan The Maryjane Group, och erbjuder förutom boende även gästerna att röka marijuana.

Bakom Bud + Breakfast står Joel Schneider som tidigare arbetade som advokat i New York. Efter att ha flyttat till Colorado öppnade han en bed and breakfast i Denver där marijuana inte bara var tillåtet, utan även uppmuntrades.

Bud + Breakfast i Denver blev så populärt att man bestämde sig för att expandera, och mindre än ett år efter öppnades Bud + Breakfast i staden Silverthorne.

Förutom en frukostbuffé som även inkluderar cannabis, så finns här cannabismassage, marijuanaprovning och rökrum med tillbehör för att röka marijuana. Inom kort öppnas även en all-inclusive-ranch där gästerna kommer erbjudas olika cannabissorter och ett flertal marijuanarelaterade aktiviteter. 

http://www.budandbfast.com
http://themaryjanegrp.com
http://www.fastcompany.com/3045246/rebranding-pot/the-airbnb-of-weed-is-totally-a-thing
http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/11585874/The-worlds-first-cannabis-friendly-hotel.html
http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3068432/Living-high-life-Inside-world-s-cannabis-hotel-chain-complete-communal-smoking-paraphernalia.html


Saudisk bloggare får pressfrihetspris

Den saudiske bloggaren Raif Badawi får årets pressfrihetspris av Reportrar utan gränser. Priset delas ut i Stockholm på Pressfrihetens dag den 3 maj.

Raif Badawi själv har inte gått att nå med beskedet, eftersom han sitter fängslad i Saudiarabien, dömd till 1 000 piskrapp och tio års fängelse för att ha smädat islam. Enligt Reportrar utan gränser blir det vanligare att religion används för att undertrycka yttrandefrihet. Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser, säger i en kommentar:

"Religion får aldrig bli en ursäkt att tysta människor. Att kalla samhällskritik för hädelse är en skymf mot all anständighet."
"Samhällen som sätter likhetstecken mellan religiösa dogmer och samhällssystem kan aldrig genomlysas. Och det som inte kan granskas eller kritiseras går sönder."
Raif Badawi ”använde sin yttrandefrihet i ett land där samhällskritik betraktas som hädelse. Han har fått betala med sin kropp – men Saudiarabiens försök att tysta honom har i stället blivit gnistan till en global proteströrelse” står det i motiveringen, enligt ett pressmeddelande. Saudiarabien återfinns på plats 164, av 180 länder, på Reportrar utan gränsers årliga pressfrihetsindex.

http://www.reportrarutangranser.se/nyheter/20150424/pressfrihetspris-till-raif-badawi
https://www.facebook.com/raifofficialpage


Mer nyheter »

FNA

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."
- FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Nyheter, Bloggar & Debatt

Visa fler »

Flashback Forum

Visa fler »

30 juni • Denna dag i historien

  • 1981:  Jerry Lee Lewis förs till sjukhus efter svåra magbesvär. Han är mycket illa däran och läkarna fruktar för hans liv. Tio dagar efter hans magoperation är tillståndet fortfarande kritiskt, och läkarna ger honom 50 procents chans att överleva. "The Killer" repar sig dock som genom ett under.

  • 1977:  "The Kiss Comic Book", Kiss som seriefigurer, ges ut av Marvel Comics i USA.

  • 1975:  Cher gifter sig med Gregg Allman. Paret separerar efter bara tio dagar. Därefter återförenas de och skiljs åt flera gånger om men är tillsammans länge nog för att få sonen Elijah.

  • 1966:  Mike Tyson föds.

  • 1962:  Radio Nord slutar sina sändningar efter att ha varit i etern drygt 15 månader.

  • 1959:  Rat Fink föds.

  • 1953:  Författarinnan Elsa Beskow avlider, 82 år gammal.

Yttrandefrihetens baksida

Visa fler »

Flashbacks - istället för reklam