Apples mp3-spelare iPod har blivit en himlastormande framgång på bara ett par år och för många en oumbärlig del av en livsstil på språng. Men den största tillväxtmarknaden är inte spelarna i sig, utan den stadigt och snabbt växande mängden av tillbehör.

Apple Computers lyckokast i konkurrensen med alla olika PC-tillverkare är inte bara deras högkvalitativa stationära och bärbara Mac-datorer. Den största succén under de senaste åren har varit mp3-spelaren iPod. Man räknar med att circa tio miljoner iPods har sålts hittills och den nya förbättrade interaktiviteten med PC-"plattformar" kommer knappast att minska försäljningen. Även den interaktiva musikaffären och tillika programvaran iTunes har blivit en stor succé, med ungefär 250 miljoner sålda låtar hittills.

Men den största tillväxten ligger i en exploderande sidomarknad av tillbehör och speciella skräddarsydda program. Vattentäta skal, Bibeln i mp3-utgåva speciellt för iPod, Karaoketillämpningar, portabla kokböcker med handlingsguider, laddare, remmar, mikrofoner, integrationsenheter till bilar och cirka 400 andra rena produkter (enligt BusinessWeek Online) utgör en marknad som omsätter hundratals miljoner dollar varje år. Naturligtvis kommer även Apple själva hänga på i större utsträckning inom denna lukrativa periferibransch. Man räknar helt kallt med att en nöjd iPod-användare använder lika mycket pengar som kostnaden för själva spelaren på tillbehör.