Två av de stora amerikanska TV-bolagen, CBS och NBC, har tackat nej till en annons för United Church of Christ. Samfundet, med drygt en miljon medlemmar, vill nå ut till fler och hade därför tänkt sig en nationell annonskampanj. Men bolagen nekade sändning. Varför?

Olikt andra bolag, som ABC, har dessa två ingen policy som per automatik utestänger religiösa reklambudskap. Deras ovilja att sälja tid handlar istället om annonsens innehåll. Den bedöms vara för kontroversiell. Annonsen visar hur två muskulösa vakter hindrar ett gaypar, en latinamerikansk kvinna och en funktionshindrad man från att komma in i en kyrka. Budskapet? ”Jesus avvisade ingen. Det gör inte vi heller.”

Så varför skulle detta vara kontroversiellt? CBS motiverar sitt beslut med att annonsen refererar till äktenskap mellan homosexuella och bolaget inte kan acceptera ”partsinlagor under en pågående debatt av stor samhällelig betydelse”. NBC:s besked innehöll ingen förklaring annat än att annonsen är ”för kontroversiell”.

Det kristna samfundet misstänker att bolagens beslut har ett direkt samband med republikanernas valseger. John H Thomas är ordförande i United Church of Christ och säger till Washington Post att bolagen tycks vara ”nervösa inför en konservativ anstormning”.