Den 19 oktober klubbade riksdagens socialutskott igenom regeringens förslag till ny alkoholreklamlagstiftning. Endast moderaterna var emot. Det betyder att lagen kommer att godkännas när riksdagen röstar i november. Röstsiffrorna i socialutskottet blev 3-12 till förslagets fördel. Moderaterna röstade emot. Övriga borgerliga partier hade lite reservationer, men röstade ändå för förslaget. Den 10 november ska det debatteras och sedan röstas om i riksdagens kammare. Förslaget begränsar kraftigt utformningen av tidningsannonser för alkoholhaltiga drycker under 15 procent, bland annat ska 20 procent av annonsytan bestå av en varningstext för drycken. Annonserna får inte heller visa något annat än själva produkten. Dessutom förbjuder den marknadsföring för andra varor under samma varumärke som en alkoholhaltig dryck, vilket sätter stopp för lättölsreklam i TV-kanaler som sänder från Sverige. Det drabbar TV4, men inte Kanal 5 och TV3 som sänder från Storbritannien.