Efter den negativa publicitetsvåg som påverkat Saudiarabien under senare tid, inte minst via Michael Moores film Fahrenheit 9/11, lanserar nu det oljerika kungadömet en reklamkampanj i 19 amerikanska städer för att förbättra sitt rykte. Kampanjen citerar den amerikanska elfte septemberkommissionen, och fokuserar på att dementera Moores anklagelser om starka band mellan Saudiarabien, Bin Ladens och Bushs familjer.

Reklamen insisterar likaså på att kommissionen inte funnit tecken på finansiellt stöd till al Qaida från officiellt Saudiarabiskt håll, men ignorerar att kommissionen pekar ut kungadömet som en "problematisk allierad”.

Det är inte första gången en dylik PR-exercis genomförs: Saudiarabien har under de senaste två åren spenderat 25 miljoner dollar på att förbättra sitt rykte, dock utan större resultat opinionsmässigt sett. Med en oljeekonomi kontrollerad med järnhand av kungahuset Saud, begränsad yttrandefrihet (det finns ingen bio i kungadömet, alltså når "Fahrenheit 9/11" förstås inte den saudiarabiska publiken) samt brist på demokrati och respekt för mänskliga rättigheter kan det tyckas att ett stycke marknadsföring är välbehövligt.

”Ett meddelande från Saudiarabiens folk. Starka allierade, lojala vänner” slutar reklaminslagen. Tidigare kampanjer har innehållit positiva kommentarer om kungariket av president Bush. Paradoxalt nog bekräftar reklaminslagen Vita Husets förkärlek för den totalitära regimen och visar igen på den särbehandling som Saddam Husseins diktatur fick känna av förra året. Vänskapsband på burk må vara en billig investering för oljemiljardärer, men huruvida det räcker för att övertyga den amerikanska befolkningen har hittills visat sig vara en annan fråga.