I slutet av augusti kommer republikanska partiet till New York – traditionellt ett demokratiskt fäste – för att hålla konvent. Redan nu mobiliserar olika organisationer för att möta dem. Ett exempel är Project Billboard, som för en tid sedan hyrde reklamplats på Times Square. Där skulle en affisch hänga som visar en bomb, tecknad i den amerikanska flaggans färger. Kontraktet var skrivet, allt var klart. Men då drog sig Clear Channel – mediebolaget som äger reklamplatsen – ur avtalet, eftersom de bedömde att budskapet var "olämpligt" och för provokativt. Handlar bolagets beslut i själva verket om politisk censur? "Nej", säger Clear Channel. "Definitivt", säger de organisationer som följt bolagets verksamhet. Likt många andra företag donerar Clear Channel stora summor till politiska kampanjer; inför det senaste presidentvalet skänkte man 300 000 dollar, varav lejonparten gick till republikanerna. Säkert minns många att countrygruppen Dixie Chicks i fjol – när kriget ännu inte startats – bojkottades från flera radiostationer, efter det att de kritiserat George W Bush och administrationens konfrontativa utrikespolitik. Vem ägde radiostationerna? Just det, Clear Channel. Svetlana Mintcheva, som arbetar för Nationella koalitionen mot censur, säger till IPS att den refuserade affischen är ett sjukdomssymptom. Yttrandefriheten i USA mår inte bra. – Clear Channel äger fler än 800 000 reklamplatser i landet, vilket är en mycket stor andel av de allmänna platserna. Nu kommer det ändå att sättas upp en affisch på Times Square. Project Billboard har nått en kompromiss med Clear Channel. Någon bomb blir det inte, men en fredsduva och ett digitalt räkneverk som redovisar kostnaderna för kriget.