PayPal, företaget som specialiserat sig på att sköta betalningar på Internet, meddelar nu att man kommer att öka säkerheten för sina Internetbetalningar. Man vill minska bedragares chanser att lura till sig pengar genom att till exempel erbjuda garantier till folk som inte fått varor de betalat för.

Då nätauktionsjätten e-Bay fick växtvärk och insåg att folk generellt sett inte är villiga att betala mer än en viss summa via nätet, sökte man lösningar för hur förtroendet skulle kunna stärkas. Företaget PayPal utvecklade parallellt ett säkert system som gjorde att folk skulle kunna använda sina kreditkort och mottagaren direkt få betalt via PayPal. Ett slags nätbank helt enkelt.

Nu ökar de båda företagen trycket mot bedragare genom att i England erbjuda PayPalkunder bättre garantier. Om man betalt för en vara på e-Bay men inte fått den eller om varan inte motsvarar säljarens beskrivning, kan man få ersättning från PayPal. Men man måste ha köpt varan från en säljare med en stor mängd så kallad positiv feedback.

Företagen tror inte att detta favoriserande av större säljare kommer att avskräcka små eller nya säljare att fortsätta arbeta via e-Bay med PayPals hjälp. De hävdar att de helt enkelt vill skapa bättre förutsättningar för folk att känna förtroende så till den grad att de kan tänka sig att spendera mer än de £50 som är snittet för maxbetalningar i England. e-Bay kommer dessutom att lansera ett eget försäkringssystem, i vilket man kan få ersättning på upp till £ 120 för en avgift av £ 15.