Historien om Penthouseimperiets öden och äventyr verkar inte ta slut. Efter tyska porrgiganten Beate Uhses anbud på 62 miljoner dollar för hela konkursboet, verkar det nu klart att en amerikansk riskkapitalfirma tar över rodret.

Marc Bell, grundare till Marc Bell Capital Partners, meddelade för ett par veckor sedan att man säkrat 89 procent av ägandet genom att plöja in cirka 45 miljoner dollar i konkursföretaget General Media. Detta företag har förutom tidningen Penthouse även en mängd andra produkter som är attraktiva för Bell och hans partners. De räknar med att investera ytterligare cirka 50 miljoner dollar i en utveckling av Penthouse skamfilade rykte. Tidningen, vars innehåll är grövre och mer "hardcore" än konkurrenttidningar som till exempel Playboy, Maxim och FHM, ska nu orienteras mot mjukare innehåll.

Vidare meddelar man från det nya ägarlägret att man tänker satsa mycket på att hänga med i nya teknologiutvecklingar. Tidningens nedåtgående kurva bygger inte bara på tidningen i sig utan mer på själva tidningsmarknaden. De konsumenter som vill ha porr i dag surfar hellre på Internet eller ser på kabel-TV eller DVD. Fokus för nya Penthouse-koncernen blir att framgångsrikt dra varumärket in i 2000-talet.

Tidningens grundare, Bob Guccione, 71, kommer att sitta kvar som förläggare men kommer förmodligen att ha en minimal makt i det stora hela.