Både gamla pionjärer från den nederländska marijuanakulturen och cannabisfantaster i allmänhet samlades nyligen i en nederländsk sporthall för en tre dagar hasch- och marijuanafestival. Detta för att markera 30-års-jubileet av den första coffeeshopen som öppet sålde marijuana.

Sporthallen var fylld med montrar som visade det senaste i cannabisinstrument och högteknologiska ångpipor som håller på att ersätta de gamla haschpiporna. Marijuanajointar erbjöds gratis för avsmakning.

Den nederländska regeringen antog en banbrytande lag 1976 som skiljer mellan lätta droger som cannabis från tunga droger som till exempel heroin och kokain. Cannabis var fortfarande officiellt olagligt, men innehav upp till 30 gram blev inte längre åtalbart.
- Den här festen hyllar världens mest lyckade marijuanaexperiment: Det nederländska coffeeshopsystemet, säger Pete Brady, en av arrangörerna och journalist för tidningen "Cannabis Culture".

Det hela började 1969 när två entreprenörer med smak för marijuana började sälja cannabisplantor från en husbåt. De kallade sig själva "Lowlands Weed company" och öppnade 1972 "Mellow Yellow" - ett så kallat tehus vid Amstelfloden i Amsterdam.

Festivalen var en hyllning till tre decennier av progressiv narkotikapolitik i Nederländerna och till Wernard Bruining, en av grundarna av kulturen. En annan grundare var "Old Ed" Holloway, nu 86 år. En cannabisodlare som flyttade till Nederländerna på 70-talet från Kalifornien. Han lärde de nederländska marijuanaodlarna hur man använder genetisk plantavelsteknik som ökar styrkan och skörden.

Henk de Vries representerar marijuanas etablering bland storföretagen, som 1975 öppnade den första coffeeshopen som faktiskt kallades en "coffeeshop" i en före detta bordell i Amsterdams notoriska red light district. De Vries äger i dag Bulldogkedjan med coffeeshops, som nu är ett multinationellt företag av kaféer med deras eget klädsmärke. Förra året besökte sju miljoner hans coffeeshops.

Nol van Schaik, grundare av hampamuseet "Global Hemp Museum" och ägare till Willie Wortel coffeeshopskedja, säger att marijuanaindustrin har växt otroligt mycket.
- Vi har blivit en fullvärdig bransch i den nederländska affärsvärlden.

Nederländerna har nu mer än 800 coffeeshops, som finns i 105 av landets 500 städer.
- Vi har överlevt i 30 år, trots kritik från hela världen, speciellt USA, Sverige och Frankrike, säger van Schaik, författaren till "The Dutch Experience", en bok om marijuanarörelsen som har släppts i samband med 30-årsfirandet.

I dag säljer coffeeshops marijuana och hasch i femgramspåsar utan rädsla för straff. På menyer erbjuds en stor räckvidd av val, allt från starka högkvalitets "White Widow" och skunksorter odlade i växthus, till mildare utomhusväxande sorter som "Orange Bud".

http://www.fyiedmonton.com/htdocs/edmsun.shtml
http://www.mapinc.org
http://www.ap.org