Allmänhetens nyaste kanal, SVT24, fick pengar av den organisation kanalen gjorde program om. Organisationen heter EU-kommissionen.

SVT24:s reportageserie Europafrågor som sändes under 1999 fick ekonomiskt stöd från EU-kommissionen. Enligt politikerna i granskningsnämnden bryter detta mot bestämmelserna om sponsring i SVT:s sändningstillstånd, skriver tidningen Resumé.

Och nu kommer en svidande uppmaning till den purfärska kanalen. Ni bör betala en särskild avgift som motsvarar de pengar ni fick av EU-kommissionen - drygt 600 000 kronor. Fallet skall nu avgöras av länsrätten i Stockholm. SVT har tidigare friats av rätten för att man visat sponsringsskyltar under sportsändningar.