Tidningen Resumé räknade hur många artiklar i Dagens Industri som härrörde från PR-firmor, företag som specialiserat sig på att få in reklam i vanliga artiklar. Ganska många visade det sig.

Fenomenet är inte begränsat till Dagens Industri. På senare år har det blivit allt vanligare att PR-byråerna kontaktar redaktioner och förser dem med "nyheter". Nyheter som syftar till att uppmärksamma ett företag eller en produkt.

Men tydligt är att Dagens Industri är en huvudmåltavla för somliga konsulter i PR-branschen. Resumés journalister fann att sex av fjorton inrikesnyheter var sprugna ur PR-insatser den undersökta måndagen (15/11). "Sex artiklar är ganska mycket för att vara DI", säger chefredaktören Hasse Olsson. "Men det är resultatet av en ganska slö söndag."

De flesta av PR-nyheterna kommer från IT-bolag, som till varje pris måste hålla aktievärdet uppe med ständigt nya spektakulära löften om en guldglimmande framtid.