Webbplatsen Moveon.org vill att folk ska skicka in sina egna filmer till tävlingen "Bush in 30 seconds". Tanken är att avslöja presidentens lögner samtidigt som den amerikanska allmänheten får uttrycka sig i kommersiell TV. Men bolagen vill inte sända inslag som kritiserar Vita huset.

- Det händer ofta att TV-bolagen inte vill sända våra reklamfilmer, säger projektledaren Eli Pariser. Adbusters, som kritiserar orättvisor och konsumism med antireklam, delar denna erfarenhet. Medieföretag i USA, Kanada, Tyskland, Storbritannien och Japan vägrade nyligen dem att köpa sändningstid för ett inslag som var tänkt att visas i samband med FN:s världsmöte om informationssamhället. Det gällde bland annat en uppmaning till en köpfri dag.

- Alla sa nej, utom CNN i USA och CBS i Kanada, säger Kalle Lasn, chefredaktör för tidningen Adbusters. Bland andra tackade MTV nej, med motiveringen att "vi kan inte acceptera någonting som är så kontroversiellt".