Granskningsnämnden har fällt TV4 för partiskhet i ett avsnitt av Kalla Fakta. Ett reportage som sändes den 1 mars 2001 handlade om barn till utvisade föräldrar. Reportern sade i en avslutande kommentar att "inga som helst formella skäl" fanns för att neka pappan nåd utan att det handlade endast om "politisk vilja".

Detta visade på ett uppenbart ställningstagande för familjens sak och strider därför mot kravet på opartiskhet i första paragrafen i TV4:s sändningstillstånd. Det är upp till TV4 att på lämpligt sätt offentliggöra granskningsnämndens beslut. Dessutom påpekar Granskningsnämnden att TV4 för tredje året i rad lämnat in en ofullkomlig programredovisning.

Men det är inte bara TV4 som misskött sig. Sveriges Televisions nyhetsprogram Aktuellt och Rapport har fällts för att ha väntat i två månader med att sända en rättelse om att den franske bondeledaren José Bové faktiskt inte alls bränt ner någon McDonaldsrestaurang, vilket tidigare rapporterats.