Tidningen Journalisten berättade nyligen om hur tidningarna Plaza Man, Plaza Kvinna och Plaza Interiör låter annonssäljarna påverka innehållet i tidningarna. Att flera av reportagen endast är fördold annonsplats.

I höstas jobbade Malin Svensson, 23 år, som oavlönad journalistpraktikant i tre månader på Plaza Kvinna. Enligt Malin blev hon tillsagd av annonssäljare att intervjua företagare som köpt annonser i tidningen.

- Journalistiken är underordnad på företaget. Det finns god journalistik men i huvudsak, handlar det om att ha några tidningar att visa annonsörerna för att tjäna så mycket pengar som möjligt, anser Per Bouveng, som bland annat fick svart lön i form av varor värda 50 000 kronor.

Ett av de jobb frilansaren Erika Widell gjorde åt Plaza Kvinna handlade om fettsugning.
- Jag skulle skriva om en tjej som genomgick en operation. Hon berättade att kliniken som gjorde ingreppet hade köpt en annons i tidningen och betalat med en operation.

För tre år sen slutade Isabella Iverus Bergman frilansa åt Lotsator.
- Man tror att det handlar om vanliga uppdrag, sen inser man att det är en samproduktion med annonsavdelningen. Isabella Iverus Bergman berättar om ett tillfälle när hon fick i uppdrag att intervjua en person som arbetade med heminredning.
- Det var så dåligt betalt att jag tackade nej. Senare stötte jag ihop med inredningskillen och frågade hur det gått med reportaget. Han var helt oförstående och berättade att det var en slags annons som han betalat för att få tidningen att göra.

http://www.journalisten.nu/a.asp?article_id=2296