Faktum är en gatutidning i Göteborg som säljs av hemlösa. De har nu startat en kampanj - Faktum Hotels - där man kan boka ett virtuellt hotellrum. Syftet med det virtuella hotellet är att uppmärksamma hemlöshetsfrågan i Göteborg. Tidningen gjorde nyligen även en stor kartläggning av de tre storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg, och granskade hur de arbetar med olika sociala problem. Göteborg fick sämst betyg. Man kritiserar bl.a. Göteborg för att man i staden inte ens vill kännas vid begreppet utanförskap och avstår kommentar från politiskt håll. Faktum försöker nu väcka frågan. Den som vill kan gå in på Faktum Hotels och boka ett rum för hundra kronor natten. På Faktums webbplats kan man läsa: "Välkommen in på Sveriges nyaste och allra viktigaste hotell. Här kan du köpa ett rum för bara 100 kronor natten. Anledningarna till att vi kan hålla detta låga pris är flera: vi har dragit in på bekvämligheterna, frukosten ingår inte och rummet saknar i många fall tak och väggar. Sa vi förresten att de ligger utomhus? Inte? Då vet du det nu. Välkommen ut i kylan, här finns det plats för alla!" http://www.faktumhotels.com http://www.faktum.nu