SL:s årliga kostnader för klottersanering är f.n. 71 miljoner. Enligt saneringsföretaget Color Off AB rengörs ungefär 100 vagnar om dagen från någon form av klotter.

Kjell Hultman, trygghetsansvarig på SL, berättade för Metro i november 1996:
- Allt har misslyckats. Vi kommer att fortsätta på samma sätt.
Alla legala alternativ avvisas som verkningslösa. Trots att graffitiskolan som bedrevs på Kungsholmsskolan i Stockholm 1989 minskade klottret i närområdet med 80 procent. Istället är det hårda tag som gäller. Och SL skyr inga medel - inte ens att manipulera medierna - för att få förståelse för sin hårda politik.

Senast det hände var efter Fanclub-festivalen på Lida frilufsgård. SL hade i samråd med polisen utan framgång försökt stoppa satsningen på legal graffiti, målad på kanvasduk, som ingick i hiphop-festivalen Stocktown.

När festivalen var över lät SL meddela att 25 pendeltågsvagnar klottrats ner och att ett flertal stationer drabbats hårdare av klotter än en vanlig helg. När nyhetsprogrammet ABC den 28 juli i år visade ett inslag om det inträffade illustrerades delar av reportaget med bilder på ett graffitimålat pendeltåg.

Det intressanta är att målaren UZH berättade för Nöjesguiden att han målade tåget redan på fredageftermiddagen den 17 juli, mer än en vecka innan festivalen. Tåget gömdes sedan undan i en tunnel för att kunna tas fram när TV-kamerorna surrade i gång.