De tjetjenska myndigheterna har stängt ner lokaltidningen Put Kadyrova, efter att tidningens chefredaktör ställde "fel fråga" till Rysslands president Vladimir Putin under en presskonferens.

Den tjetjenska lokaltidningen fick ett par minuters tid att ställa frågor till Vladimir Putin under hans 4,5 timmar långa presskonferens i Moskva i torsdags. Chefredaktören Belkis Dudayeva ställde två frågor. En fråga om oroligheterna i norra Kaukasus, och en om nedskärningarna på den statligt ägda radiostationen Kavkaz Radio.

Några timmar efter presskonferensen meddelade tjetjenska myndigheter att tidningen stängts ned av utgivaren, distriktsadministrationen i Itum-Kalinska.

Orsaken var, enligt de lokala myndigheterna, att Put Kadyrova ("Kadyrovs Väg") använt Akhmad Kadyrovs namn utan tillstånd. Akhmad Kadyrov var en tidigare tjetjensk rebell som blev republikens president under Putin.

Man meddelade vidare att Dudayeva ställt "provokativa frågor" till Vladimir Putin som saknade relevans för distriktet tidningen bevakade. Samtidigt som man förnekade att det handlade om någon form av censur.

http://en.rian.ru/russia/20121221/178311221.html
http://ru-facts.com/news/view/12466.html