Aftonbladets Internetupplaga stoppade Internetoperatören Bahnhofs banner med rubriken "Så blåser du Telia".

Annonsen hann bara ligga ute under drygt sju timmar, istället för en hel vecka som planerat. Företaget ville genom annonsen väcka uppmärksamhet för sin nya tjänst "Bahnhof Surf" med lägre lokalsamtalstaxa - 24 procents rabatt jämfört med Telia. Ett lokalsamtal för 17,5 öre, istället för 23 öre per minut som hos Telia.

- Jag blev uppringd av Peter Åström, affärschef för Aftonbladet, som helt frankt meddelade att vår annons inte var förenlig med Aftonbladets policy, säger Jon Karlung som är vd på Bahnhof Internet AB.

Bannern publicerades på Aftonbladets hemsida måndagen den 23 mars. Men enligt Aftonbladets annonsavdelning blev reaktionerna mycket starka:

- Våra läsare upplever inte annonsen som behaglig. Detta är sånt som vi inte vill se på vår site. Några läsare trodde att Aftonbladet blivit hackad, säger Peter Åström. Att annonsen var kritisk mot Telia var inget avgörande skäl för att ta bort den hävdar Peter Åström:

- Jag vill starkt betona att vi inte stoppade annonsen av affärsmässiga bedömningar mellan oss och Telia, säger Peter Åström på Aftonbladet.

Telia är en av Aftonbladets största annonsörer på internet. Och just nu pågår en omfattande annonskampanj för telefonföretaget som betalar 40 000 - 50 000 kronor i veckan för exponering på tidningens hemsida.

- Jag tycker inte man ska underskatta folks intelligens. De allra flesta uppfattade ju att bannern hade glimten i ögat och var gjord med viss humoristisk distans, säger Jon Karlung och fortsätter:
- Den som sedan klickade på annonsen och kom vidare fick ju snabbt klart för sig hela sammanhanget också, påpekar Jon.

Nyheten om 24 procents rabatt jämfört med Telia väckte i alla fall mycket stor uppståndelse. På några få timmar hade "Bahnhof Surf" mer än 1500 besökare. Och då exponerades bara adressen dubbelt så många gånger enligt Bahnhofs beräkningar.

Detta skulle i så fall betyda ett nytt banner rekord. Hälften av de som såg bannern valde att klicka på den. Detta värde som i branschen kallas för CTR-värde anses exceptionellt högt. De flesta banners har i genomsnitt en CTR på 1-5 procent:

- Reklam på internet handlar om att bryta igenom bruset. Att utforma en annons på samma sätt som i tryckta media fungerar inte. Jag är övertygad om att okonventionella grepp på nätet är här för att stanna, säger Jon Karlung.

Tidningen Resumé frågade Lars Stahre, webredaktör på Dagens Industri, ifall de skulle ha publicerat bannern:

- Vi hade också stoppat den. Det hänger på språkbruket. Vi svär inte i Dagens Industri heller. Men jag är förvånad över att Aftonbladet inte körde den. De har ju en helt annan stil på sitt material.

Urban Lindskog, chef Business Partner, företagssajt inom Scandinavia Online, säger till Resumé att även de skulle ha stoppat annonsen.

- Vi skulle inte ha publicerat den. Telia är vår huvudägare och det skulle inte ha gynnat vår relation med dem.

Hade ni publicerat bannern om den handlat om Telenordia?

- Nja, då hade jag fått tänka till litet. Jag tror att vi skulle ha kört den då.

Fotnot:

Den 21 april höjer Telia taxan för närsamtal till 23 öre per minut.

CTR = Click Through Rate är ett slags mått på en banners genomslagskraft. Ju högre CTR-värde, desto effektivare banner. CTR-värdet anger hur stor andel av exponeringarna som sedan leder till besök på hemsidan.

Ytterligare information:

Bahnhof Internet:
http://www.bahnhof.se
http://www.0084.com

Den stoppade bannern:
http://www.flashback.se/bahnhof/bahnhof.gif