Konsumentverket vill sätta stopp för svensk alkoholreklam på Internet, uppger Svenska Dagbladet. Reklamen strider mot lagen, anser verket.

Konsumentverket har under juli månad skrivit till sju olika företag, som samtliga har alkoholreklam på sina hemsidor på Internet. Till dem hör statliga Vin & Sprit och dess dotterbolag Amfora Vinhus.

Alkoholreklam riktad till konsumenter är i princip bara tillåten på försäljningsställen för alkohol, påpekar verket i breven. Enligt lagen ska reklam för alkohol vara måttfull. Det innebär att den inte får vara "uppsökande", utan en person måste själv ha bett om att få reklamen för att den ska vara tillåten.

Därför är det möjligt för Vin & Sprit att ge ut en tidskrift om alkohol, eftersom den bara skickas ut till dem som vill ha den. Konsumentverket har haft synpunkter på måttfullheten i tidskriften, men den klassas inte som uppsökande reklam. Konsumentverket menar dock att vilken nätsurfare som helst kan hamna på Vin & Sprits hemsidor - utan att ha sökt sig dit.

- Det är många som surfar runt, jag ser det mer som att sitta och bläddra i en tidning, säger Jan Fager på verket. Vin & Sprits hemsida Groggen pryds av ett vikingaskepp med svällande segel - välkänt som varumärke för ett av spritfabrikens vodkamärken. Groggarna man tipsar om ska givetvis blandas till med Vin & Sprit-vodka i rikliga mängder.

Alkoholreklamen kom i slutet av 1970-talet, långt innan Internet erövrade världen. Lagen reglerar alkoholreklam i bland annat tidningar, radio och TV. När det gäller Internetreklam är rättsläget oklart.
- Vi vet inte riktigt hur vi ska bedöma det här, medger Jan Fager.

- Men vi anser att tills något annat har sagts kan alkoholreklam på Internet bedömas strida mot lagens krav på måttfullhet. På Vin & Sprit anser man inte att det är fel att annonsera via Internet.

- Man kan ju ringa hit och få samma information som vi har på Internet, säger Margareta Nyström, informationschef på Vin & Sprit. I början av sommaren lade Systembolaget ut sin prislista på Internet. Enligt Systembolaget handlar det om konsumentupplysning. Konsumentverket håller inte med.

- Vi har synpunkter på prislistan på Internet, men har valt att inte skriva till Systembolaget i den här omgången, säger Jan Fager.