Hotet från Internet mot tidningarnas annonsmarknad blir allt tydligare. Kanske ska man man tolka det som ett desperat uppehållande försvar när de stora tidningarna vägrar ta in en annons som utöver ett rubrikord bara innehåller en Internetadress.

Det var Celsius som fick nobben för en annons med texten "VD multimedia". Dagens Nyheter har i sin prislista en passus om att annonser som hänvisar till andra medier inte tas in, men det var inte därför annonsen stoppades, säger marknadsdirektör Cecilia Geijer-Haeggström:

- Vi vill att annonserna ska ha ett läsvärde, innehålla information. Vi accepterar inte annonser med "Bil säljes" eller "Lägenheter uthyres" plus ett telefonnummer. Kjell Westerback, informationschef på Celsius Inform är inte imponerad:

- Det här är ett exempel på hur ett gammalt medium, papperstidningen, utmärkt kan kombineras med ett nytt. De läsare som inte är anslutna till Internet vill vi inte nå. DN är rädd för ett nytt medium.

Enligt marknadschefen Björn Dahlin tar inte heller Svenska Dagbladet in denna typ av annons, med motiveringen att SvD stoppar annonser som hänvisar till andra medier. Ännu har det inte rasat helt för tidningarnas platsannonser, mest beroende på att det är sånt drag efter tekniker, men på lång sikt blir det en definitiv nedgång.

Hans Fjärem, Online Career Center Scandinavia, tror att marknaden för platsannonser, som nu är värd en miljard kronor per år, på tio år kommer att krympa till 100 miljoner. Detta för att Internetannonseringen är mycket billigare.

- Tillsammans med ökade papperspriser gör bortfallet av annonser att tidningar blir tre gånger så dyra. Många kommer att slås ut, säger han. Det gäller för de tidningar som vill vara med och åtminstone dela på den krympande kakan att skynda på, anser han.