Reklamombudsmannen, RO, fäller Aftonbladet för dold reklam på redaktionell plats. Vid samtliga fall rör det sig om reklamtexter för Compricer. Det var undersidan "Spara smart" på Aftonbladet.se som gav intrycket av att vara redaktionell text. I själva verket var det rena reklamtexter utan annonsmärkning. RO fäller tre annonser där det inte framgått att det rört sig om reklam. Artikeln "Experten följde sina egna råd - höjde räntan med 45 %" där Compricers egna sparekonom jämför olika bankers villkor med Compricer fälldes. I beslutet står det: "Reklamombudsmannen konstaterar att artikeln inte är identifierad som reklam på något sätt och att det därför inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam." I artikeln "Björnjägarens drömträff", med underrubriken "Så fick han hjälp att samla alla sina försäkringar", intervjuas en man som använt sig av en jämförelsesida. Under artikeln fanns en länk till Compricer. Artikeln fälldes av RO med motiveringen: "Reklamombudsmannen finner mot bakgrund av artikelns utformning samt av att länken går till en av Compricers webbsidor att artikeln har ett kommersiellt syfte och rör rent kommersiella förhållanden." En tredje artikel med rubriken "Hoppsan - oväntad hjälp till skuldsatta", med underrubriken "Kronofogdemyndigheten: Vi vill att skuldsatta tar kontakt med oss" fälldes också. Längst ner i artikeln fanns en länk med texten "Samla dina dyra smålån och få en lägre månadskostnad". Länken gick till Compricer. RO skriver i beslutet: "Länken ligger i direkt anslutning till övrig text i artikeln. Reklammarkering saknas och det finns inte heller någon ram eller bård som skiljer länken från artikeln i övrigt. Reklamombudsmannen finner mot denna bakgrund att det av länken inte omedelbart framgår att det är frågan om reklam." http://reklamombudsmannen.org/uttalande/aftonbladet-och-compricer-1