Nätverkssidan Linkedin har lanserat en kinesisk version, och gör det genom att acceptera Kinas stränga nätcensur. Linkedins lansering i Kina går tvärtemot många andra större amerikanska Internetbolag, som aktivt väljer att begränsa sina aktiviteter på den kinesiska marknaden på grund av nätcensuren.

Linkedin hoppas kunna attrahera de "över 140 miljoner professionella användare" som företaget uppger finns i Kina. Redan idag finns cirka fyra miljoner kineser registrerade på Linkedin, men de använder den engelskspråkiga versionen.

Den kinesiska versionen är speciellt utformad för kinesiska användare, men lyder samtidigt under kinesiska censurlagar. Linkedins vd Jeff Weiner motivera beslutet i en bloggpost:

"Vi förväntar oss uppmaningar om att filtrera innehåll. Linkedin är för yttrandefrihet och vänder sig mot censur. Samtidigt anser vi att Linkedins frånvaro i Kina förnekar kineser möjjligheten att nå andra via vår globala plattform."

"Att utöka vår tjänst i Kina väcker svåra frågor, men det är tydligt för oss att beslutet att gå vidare med det här är det rätta."

Både Facebook och Twitter är blockerade i Kina, sedan de avböjt att följa landets censurregler. Google valde 2010 att flytta delar av sin kinesiska verksamhet till Hong Kong, sedan de anklagat den kinesiska regimen för dataintrång. 

http://www.linkedin.com/today/post/article/20140224235450-22330283-linkedin-in-china-connecting-the-world-s-professionals?trk=corpblog_0214_derekshen_china
https://cn.linkedin.com