Aftonbladet fälls ännu en gång av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RO) för bristande annonsmärkning. En reklambanner för tidningens nätbutik The You Way såg ut som redaktionellt material.

Nätbutiken ersatte tidigare i år Sofismode.se. Enligt RO har Aftonbladet brutit mot kravet på reklamidentifiering eftersom reklam för The You Way inte har annonsmärkts. RO skriver i sitt beslut:

"Opinionsnämnden konstaterar att den anmälda bannern vid publiceringstillfället ledde till shop.theyouway.com. På den landningssajten var intervjun med bloggerskan Kenza Zouiten placerad med webbshoppens produkturval och varukorg ovanför och de marknadsförda lösögonfransarna nedanför. Nämnden finner därför att bannern är reklam."
Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har vid flera tillfällen sagt att han inte ser några problem med native advertising, så länge det är tydligt annonsmärkt. Vilket RO anser att Aftonbladet misslyckats med denna gång.

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/aftonbladetthe-you-way