Webbplatsen Ihateryanair.co.uk startades i februari 2007. Nu har den tvingats stänga efter klagomål från Ryanair, då den innehöll betallänkar. Men flygbolagets seger verkar ha blivit kortlivad.

I april i år lämnade Ryanair in ett klagomål till Nominet, som handhar internetdomäner i Storbritannien, och kallade webbplatsen för "hätsk och i högsta grad nedvärderande". De höll med, men inte på grund av innehållet. Istället var det det faktum att webbplatsen tjänat pengar på sponsrade länkar som blev dess fall. Detta ledde till ägaren fick lämna över domännamnet till Ryanair.

Nominets experter menade i utlåtandet att en webbplats för konsumentkritik som innehåller ett företagsnamn bör vara helt ägnad åt kritik och diskussion och inte potentiellt märkt av kommersiella intressen.

Ägaren själv svarade på flygbolagets klagomål att han inte gjort mycket för att dra Ryanairs namn i smutsen eftersom det redan hade blivit "synonymt med att behandla kunder på ett frånstötande sätt."

Webbplatsen har nu istället flyttat till en ny domän, Ihateryanair.org, och är än så länge i avsaknad av sponsrade länkar.

http://www.ihateryanair.org