Hennes & Mauritz senaste kampanj, med toppmodellen Heidi Klum i baddräkt, har visat sig vara en oväntat stor succé. Kanske inte försäljningsmässigt, men väl hos tyska Heidi Klum-fans. Rapporter om stölder och skadegörelse rapporteras nu från Tyskland...

Den aktuella kampanjen visar Heidi Klum i olika baddräkter och bikinis från HM. Vanligtvis brukar den direkta påverkan runt om i världen röra sig om enstaka militanta feminister som skriver slagord eller sprayar över bilderna. Denna gång har en annan kategori människor gjort sig märkta: fansen.

JC Decaux, firman som hanterar reklamkampanjen i offentlig miljö, meddelar nu i Tyskland att man har större problem med det hela än vad man klarar av. Folk bryter upp ljuslådor, plastskivorna som skyddar affischerna spräcks och folk tycks fullständigt strunta i konsekvenserna: massiv övertid för affischeringspersonal, kostnader för reparationer o.s.v.

Bara i Köln har över 200 rapporter kommit in om vandalisering. HM och JC Decaux har erbjudit gratis affischer och bildmaterial till de som velat ha, men inte ens det tycks hjälpa. Man räknar med att över hälften (!) av de uppsatta affischerna stulits. Detta motsvarar betydligt mer än den skada feministerna lyckas klara av.

Liknande uppståndelse har inte upplevts sedan Anna Nicole Smith i mitten av 90-talet var modell för HM’s julkampanj. Något som bl.a. innebar att kampanjen förbjöds på offentliga platser i Norge, då man ansåg att den utgjorde en trafikfara!