Sällan har intresset varit så stort för en persons identitet som i fallet med Anna Lindhs mördare. Då polisen meddelade att man fått in tips om "NK-mannens" (den man som filmats av övervakningskamerorna och vars utseende stämmer överens med vittnens utsago) identitet, började hetsjakten som ledde till gripandet på tisdagskvällen. I Sverige är det dock olagligt att publicera namn och bild på någon som är anhållen eller häktad men inte dömd för ett brott. Mannen som nu huserar på "Hotell Kronoberg" i Stockholm är än så länge bara anhållen och "skäligen misstänkt" för mordet på Anna Lindh. Men det hindrar inte Finlands största dagstidning Helsingin Sanomat att publicera en passbild på mannen. http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1063711869631 http://www.helsinginsanomat.fi/kuvat/pieni_webkuva/1063711874006.jpeg Norska Aftenposten väljer idag att publicera hans smeknamn. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=627149 Spanska El Mundo går idag ännu ett steg längre och namnger även personen i fråga. Uppenbarligen känner sig den spanska tidningen säker inför eventuella kränkningsmål senare - om det nu skulle visa sig att det rör sig om fel person! http://www.elmundo.es/elmundo/2003/09/17/internacional/1063786821.html Aftonbladets desperation att vara med i jakten fick dem att publicera en bild på en annan man än den som gripits. En bild på en man i en bil uppges vara den gripne mannen. Dagens Nyheters fotograf, som var med i Solna då mannen faktiskt greps, tog en mängd bilder i samband med gripandet. Dagens Nyheter kunde publicera dessa bilder då mannens ansikte täcktes av en huva. Uppenbart är dock att det inte är samma man på Aftonbladets bilder. Incidenten har redan fått mycket uppmärksamhet, bland annat i tidningen Resumé: http://www.resume.se/artikel-art_id=5193.html Att färska nyheter är hårdvaluta är ingen nyhet. Att hetsjakten på mördaren - både den polisiära och den mediala - leder till en bristande respekt som dessutom kan vara olaglig (i det fall mannen till exempel visar sig vara oskyldig) visar vad som egentligen driver många av dagens tidningar: ren och skär vinningslystnad.