Två polska tidningar, Gazeta Wyborcza och Rzeczpospolita, förbryllade nyligen sina läsare med förstasidor som knappt var läsbara. Nästan all text hade strukits över med svarta streck.

Tidningarnas förklaring: Så här ser yttrandefriheten ut i grannlandet Vitryssland.

Inne i Gazeta Wyborcza och Rzeczpospolita kunde läsarna läsa artiklar om fängslade vitryska regimkritiker. Amnesty International sponsrade de båda tidningarnas manifestation mot Vitryssland och landets president Aleksander Lukasjenko, mannen som kallas Europas sista diktator.

"Vi protesterar mot kränkningarna av mänskliga rättigheter och det totala kriget mot yttrandefriheten som pågår i vårt grannland", stod det i en ledare i Gazeta Wyborcza.