Sony Ericsson lanserar en ny telefon med att den är särskilt lämplig för den som tycker om att lyssna på musik. Så PR-byrån Jung, som fått i uppdrag att sprida nyheten om mobilen, ringde förra veckan upp bland andra Aftonbladet och Expressen.

Tidningarna erbjöds en paketlösning. Jung sa att det var Dogge Doggelito, frontman i The Latin Kings, som skulle dyka upp hos redaktionerna för att visa telefonen.
Aftonbladet tackade nej.
– Jag fattade inte varför det skulle vara intressant för oss. Istället testade vi telefonen och skrev om det, säger nyhetschef Jan Helin till Dagens Media.

Sedan fick Expressen samma erbjudande. Och eftersom Aftonbladet redan skrivit om mobilen var det inte nog att reprisera konkurrenten. Dogge välkomnades.
– Vi tänkte att nyheten var ute så vi ville ta det vidare. Fördelen var att Dogge hade haft chansen att prova telefonen, även om det är farligt med en person som är utskickad av ett företag, säger Erik Pettersson, tf nyhetschef på Expressen, till Dagens Media.
Rubriken blev ”Walkman är tillbaka – som mobiltelefon” och artikeln fick en halvsida. Dogge håller upp telefonen. Han ser överlycklig ut och säger: ”Övermaxat. Jag tycker att den är jättebra.”

Expressens PR-beställda artikel:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=418416