I början av mars startade Stockholms Fria Tidning sin reklamkampanj i Stockholms tunnelbanevagnar. Kampanjen består av fem bildteman som alla bestrider den bild som de stora medierna ger: bilism, storföretagens ansvar, kvinnoidealen, global ekonomi och djurbehandling. Bilden på det sistnämnda temat blev dock stoppad av Clear Channel, mediebolaget som sköter reklamen i tunnelbanan åt SL. Bilden föreställer en ko som blir slaktad, med texten "I Sverige slår vi inte djuren". Bilden ansågs som stötande för resenärerna. Inte heller två andra alternativ som Stockholms Fria Tidning försökte få igenom blev godkända. Då gjordes istället en platta över bilden med texten "Bilden är stoppad, se den i stället på www.stockholmsfria.nu". Först stod det "Bilden är stoppad av SL", men det godtogs inte. Lennart Fernström, ansvarig för kampanjen, är besviken på SL och Clear Channel, som han anser viker sig för mäktigare annonsörer. - Vi skulle aldrig kunna matcha den kampanj som Scan körde nyligen. I början ville de ändra en annan bild med texten "Trött på DN och Svenskan?", och då erkände de öppet att de inte ville stöta sig med de stora tidningarna som är stora kunder. http://www.stockholmsfria.nu