Situationen för Karlskrona kommun blir nu allt besvärligare, och inte blir det bättre när deras talesman, kommunjuristen Lennarth Eriksson, uttalar sig i pressen. Till Blekinge Läns Tidning (BLT) säger han exempelvis "att den kamp han fört mot Flashback inte inskränkt på hans ordinarie arbetsuppgifter (sic)." Eriksson fortsätter: - I egenskap av privatperson och säkerhetsskyddschef har jag suttit helger och kvällar med detta och mitt avtal är utformat så att jag inte ens har rätt till övertid. Som kommunjurist är Eriksson väl medveten om att det är strikt förbjudet att som privatperson underteckna brev "I tjänsten Karlskrona den [datum]. Lennarth Eriksson. Kommunjurist, Karlskrona". (Exempel på undertecknat brev skrivet av Eriksson, fler finns publicerade i FNA nummer 139.) Att koka ihop historier om att han ringt företagen kvällstid är inte heller så klokt, då detta enkelt kan kontrolleras. Företaget Powernet i Stockholm blev exempelvis uppringt åtta (8) gånger under samma dag, och som om detta inte vore nog, så ringde han samma dag även upp Flashback vid två tillfällen, samtliga gånger dagtid. Men tokigheterna slutar inte här ... Privatpersoner som i april besökt kommunen för att titta igenom handlingarna har nekats, och hänvisats till Lennarth Eriksson som då hänvisat dem till att göra en skriftlig begäran först. När detta gjorts, har de fått avslag. I ett brev till en av de personer som ansökt om att få ut handlingar skriver Lennarth Eriksson bland annat: "Enligt 7 kap 16 § sekretesslagen gäller sekretess för person- uppgift om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med personuppgiftslagen. Paragrafen innehåller en bestämmelse om förbud att lämna ut personuppgifter. Bestämmelsen är tillämplig hos sådana myndigheter som är personuppgiftsansvariga eller som annars har till tillgång till personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Enligt paragrafen föreskrivs ett generellt förbud att lämna ut personuppgifter, om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med personuppgifts- lagen. Enligt personuppgiftslagen 33 § är det förbjudet att till tredje land föra över personuppgifter som är under behandling om landet inte har en adekvat nivå för skyddet av personuppgifterna. Förbudet gäller också överföring av personuppgifter för behandling i tredje land. Frågan om skyddsnivån är adekvat skall bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter som har samband med överföringen. Särskild vikt skall läggas vid uppgifternas art, ändamålet med behandlingen, hur länge behandlingen skall pågå, ursprungslandet, det slutliga bestämmelselandet och regler som finns för behandling i det tredje landet." "Det kan med fog antas att XXX ur akten kommer att publicera namn och personuppgifter på enskilda personer och information om företag på någon av de angivna hemsidorna. De personer som kommer få tillgång till informationen kommer att finnas i länder utanför EU det vill säga "tredje land" om landet har en "adekvat skyddsnivå". Naturligtvis blir det i praktiken mycket svårt att uppfylla lagens krav på "adekvat skyddsnivå" om någon loggar in från ett land i Sydamerika, Afrika eller Asien. Utredningen i ärendet ger stöd för att ett utlämnande av handlingarna i akten KS 1999.606.109 till XXX skulle kunna medföra att uppgifterna behandlas i strid mot 7 kap 16 § sekretesslagen och 33 § personuppgiftslagen. Sekretess gäller därför för person- uppgifterna i dessa handlingar. På grund av det anförda lämnas inte någon av de begärda uppgifterna ut till XXX. Den som är missnöjd med detta beslut kan enligt 15 kap 7 § sekretesslagen överklaga beslutet skriftligen hos Kammarrätten inom tre veckor från det att klaganden fick del av beslutet. Skrivelsen skall inges till Karlskrona kommun. Karlskrona den 9 april 2001 Lennart Eriksson Kommunjurist" En kort summering av vad Eriksson här skriver är att privatpersoner inte kan få ut de önskade handlingarna. Som orsak anger han att ifall privatpersoner lägger upp något namn som finns i någon av de nämnda handlingarna så vore det ett brott mot personuppgiftslagen (PuL). Till Flashback skriver Lennarth Eriksson parallellt i ett annat brev att denna handling inte ens existerar, och att Flashback fått samtliga handlingar som vi efterfrågat. Det faktum att han själv är under granskning, gör att han även bryter mot förvaltningslagens bestämmelser om jäv. Extra anmärkningsvärt blir det då vi redan uppmärksammat honom om detta i en skrivelse skickad till kommunen den 5 februari 2001, (en skrivelse som inte heller existerar enligt Eriksson?). Dessutom bör det påpekas att tryckfrihetsförordningen föreskriver att ifall viss uppgift i en handling inte kan lämnas ut på grund av sekretess, så måste resten av handlingen lämnas ut. Detta innebär att närhelst sekretess enligt sekretesslagen 7:16 tillämpas, skall personuppgiften ifråga strykas över och resten av handlingen lämnas ut. Nedan följer den senaste månadens brevväxling mellan Flashback och Karlskrona kommun. BREV TILL KARLSKRONA KOMMUN FRÅN FLASHBACK Stockholm 010205 Karlskrona kommun Östra Hamngatan 7 B 371 32 Karlskrona Ärende: Utbekommande av allmänna handlingar Jag önskar att ni en extra gång kontrollerar er lista över diarie- utdrag eller annan förteckning utvisande samtliga kommunala handlingar, vare sig dessa är skrivelser, protokoll, anteckningar, räkningar eller annat och vare sig de är inkomna eller upprättade hos kommunen, som direkt eller indirekt berör eller har anknytning till Flashback eller till nationalsocialistisk fronts hemsida. Det förefaller nämligen som vissa handlingar "glömts" i diarienr KS 1999/0606. Material som är skickade i kommunens namn, och som inte stämmer in med era beskrivningar. Jag önskar även en lista över diarieutdrag eller annan förteckning utvisande samtliga kommunala handlingar, vare sig dessa är skrivelser, protokoll, anteckningar, räkningar eller annat och vare sig de är inkomna eller upprättade hos kommunen, som direkt eller indirekt berör eller har anknytning till Flashback eller till nationalsocialistisk fronts hemsida, gjorda efter 28 oktober 1999. Jan Axelsson Flashback Media Group AB Att: Jan Axelsson Box 260 67 100 41 Stockholm BREV TILL KARLSKRONA KOMMUN FRÅN FLASHBACK (PÅMINNELSE) Stockholm 2001-03-26 Karlskrona kommun Östra Hamngatan 7 B 371 32 Karlskrona Ärende: Utbekommande av allmänna handlingar Jag skrev till er den 5 februari med en begäran om förteckning över och kopior av vissa handlingar. Det är nu sju veckor sedan jag begärda dessa handlingar. Ni har ännu inte svarat. I syfte att underlätta er handläggning av ärendet, bifogar jag er förteckning över de handlingar jag redan fått. Jag erinrar att ärenden om att utbekommanden av allmänna handlingar skall handläggas skyndsamt, och att en handläggningstid på flera veckor är enligt ett flertal JO-utlåtanden, inte acceptabel. Jan Axelsson Flashback Media Group AB Att: Jan Axelsson Box 260 67 100 41 Stockholm BREV TILL FLASHBACK FRÅN KARLSKRONA KOMMUN Jan Axelsson Er brev 2001-03-26 till Karlskrona kommun om utbekommande av allmänna handlingar Vi har den 22 februari 2001 skickat ett paket med samtliga de handlingar i ärendet som vi har kunnat hänföra till Er begäran. Vill Ni vara vänlig och precisera de handlingar som Ni saknar. Var vänlig ange datum, avsändare och/eller mottagare, ärendemening och/eller vad handlingen innehåller för information. När vi fått dessa uppgifter skall vi fortsätta sökandet efter de specifika handlingar som Ni angivit. Kommunledningsförvaltningen Registrator BREV TILL KARLSKRONA KOMMUN FRÅN FLASHBACK Stockholm 2001-04-06 Karlskrona kommun Östra Hamngatan 7 B 371 32 Karlskrona Ärende: Utbekommande av allmänna handlingar Som svar på min begäran 2001-03-26 om kopior av vissa handlingar, ber ni mig "och precisera de handlingar" som jag saknar och att "ange datum, avsändare och/eller mottagare, ärendemening och/eller vad handlingen innehåller för information", för att ni ska kunna hitta handlingarna ifråga. Till en början vill jag påpeka att uttrycket på korrekt svenska är "vill ni vara vänlig att precisera". Uttrycket "vill ni vara vänlig å precisera" är slang som har kommit in i språket från norskan, men förekommer inte i skrift. Uttrycket "vill ni vara vänlig och precisera" hör inte till svenska språket alls och förekommer endast bland halvanalfabeter. Ifall Karlskrona kommun står bakom den anonyma brevskrivarens skolgång, är detta ännu ett tecken på att kommunen borde ägna mer resurser åt sina lagstadgade kärnaktiviteter istället för åt saker som den inte har med att göra. I sak vill jag anmärka att jag inte möjligen kan ange avsändare, mottagare, "ärendemening" (ni menar väl "ärendebeteckning") eller vad handlingarna innehåller utan att känna till handlingarna. Min begäran om kopior beror just på att jag inte känner till vad handlingarna innehåller. För att undvika denna Moment-22 situation ska jag formulera om min begäran enligt följande: Jag ber om kopior av samtliga handlingar, vare sig dessa är upprättade inom kommunen eller inkomna, som är daterade mellan 1999-01-01 och dagens datum och som innehåller något eller fler av orden "Flashback", "NSF", "nationalsocialistisk", "internet" eller "hemsida", vare sig de är diarieförda eller ej, med undantag för de handlingar som ni redan har tillställt mig kopior av. Jag förstår och accepterar att en sökning som denna kan ta viss tid. I utbyte mot att ni får ta den tid ni behöver för sökningen, begär jag att ni skickar de begärda kopiorna till mig allt eftersom ni hittar dem, istället för att avvakta till dess att sökningen är slutförd och skicka allt i en bunt. För varje handling som inte lämnas ut i sin helhet önskar jag ett skriftligt och motiverat beslut samt kopia av de delar av handlingen som inte berörs av beslutet. Jag vill ta tillfället i akt för att erinra er om att obstruktions- taktik inte är det rätta sättet att hantera den uppkomna situationen. Ni är enligt lag skyldiga att diarieföra samtliga handlingar, med undantag för handlingar som bevaras på sådant sätt att de lätt kan hittas. Detta är ert moment-22: om ni inte har diariefört de handlingar som jag nu begär och inte heller lätt kan hitta dem, har ni brutit mot lagen. Därutöver bör ni hålla i åtanke att jag når fler än 100 000 människor i Sverige med mitt nyhetsbrev och befinner mig således i den unika situationen att kunna begära uppgifter om handlingar från deras respektive avsändare, och att därigenom i viss mån kunna kontrollera sanningshalten i era svar till mig. Med andra ord tror jag att det vore oklokt av er att inte hantera detta ärende helt enligt reglerna. Slutligen, med anledning av ert senaste brev, vill jag be er avsluta era skrivelser till mig med namnteckning och namn. Anonym myndighets- utövning är ett okänt begrepp i detta land och skrivelser som slutar med "registrator" utan namn eller namnteckning får därför inte före- komma. Med vänlig hälsning Jan Axelsson Flashback Media Group AB Att: Jan Axelsson Box 260 67 100 41 Stockholm BREV TILL FLASHBACK FRÅN KARLSKRONA KOMMUN Dnr KS 1999.606.109 Till Jan Axelsson Box 260 67 100 41 Stockholm Ärende: Tidigare utbekomna allmänna handlingar Ni har den 22 februari 2001 fått Er tillsänt samtliga handlingar (c:a 300 sidor) som vi har kunnat hänföra till Er begäran. Ni återkom i ärendet den 26 mars 2001. Som svar på Er skrivelse den 27 mars 2001 bad vi om precisering från Er sida av de handlingar Ni saknade. Ni har i Er skrivelse den 6 april upprepat er begäran om att utfå ytterligare handlingar. Karlskrona kommun har i görligaste mån försökt tillmötesgå Er och har därför kopierat och översänt över 300 sidor med information av det Ni begärt. På det knappa underlag Ni bidragit med kan vi inte lokalisera ytterligare information. På grund av det anförda föranleder Era skrivelser för närvarande ingen ytterligare åtgärd från kommunens sida. Karlskrona den 10 april 2001 Lennarth Eriksson Kommunjurist Fortsättning följer ...