Årets festival är tillägnad Akira Kurosawa, som har inspirerat flera generationer filmskapare. I år etablerar man också en sektion med film från fjärran östern: Asian Images. I årets program med över 150 filmer och över 130 premiärer finns mer än 50 debutanter. Man får i år besök av skådespelaren Udo Kier, denna gång som festivaljuryns ordförande, och karaktärsskådespelerskan Gena Rowlands, som är årets hedersgäst. Hon är nu aktuell med sin nya film The Mighty som får nordisk premiär under festivalen. Gena Rowlands har också valt ut sina personliga favoriter i sektionen Rowlands by Rowlands, som hon själv kommer att presentera under sitt besök på festivalen. Flashback har förhandstittat på några av årets premiärer: DIVINE TRASH av Steve Yeager, USA, 1998. En av filmfestivalens absoluta höjdpunkter. En välgjord och underhållande dokumentär om John Waters tidiga period som filmregissör. Innehåller bl.a. intervjuer med bröderna Kuchar, Paul Morrissey, Richard Kern, Jonas Mekas, Divine och John Waters själv m.fl. Personligen hade jag önskat att dokumentären inte enbart fokuserat på tidiga produktioner, utan dokumenterat hela Waters filmkarriär. Helhetsintrycket är dock högt, och filmen kan ibland i uppbyggnad liknas med dokumentären om Robert Crumb som kom för några år sedan. Betyg: 4 (av 5) I WANNA DRIVE YOU INSANE av Yosimasa Ishibashi, Japan, 1997. Debut. En japansk tjänsteman på väg hem möter galna sjuksköterskor, nakendansöser, prostituerade, en kvinnlig alkoholiserad lastbilschaufför och andra konstiga typer. En blandning av Jim Jarmusch tråkiga vardag och John Waters galna infall. Dock kommer denna regissör aldrig i närheten av dessa två filmskapares nivå. Trots vissa poänger och höjdpunkter så är helhetsintrycket tråkigt och trist. Betyg: 2 (av 5) MODULATIONS av Lara Lee, USA, 1998. En dokumentär om elektronmusikens utveckling från thereminen och Robert Moog till Photek och Prodigy. Högt tempo, snygga klipp och mängder av intressanta intervjuer. Regissören Iara Lee har besökt 20 länder och pratar bl.a. med Genesis P-Orridge, Robert Moog, Westbam, Bill Laswell, Moby, Giorgio Moroder och många fler. Här finns även mängder av klipp från olika dansklubbar till Prodigy inspelade live i Moskva. En dokumentär både för örat och ögat. Betyg: 3 (av 5) SIX-STRING SAMURAI av Lance Mungia, USA, 1998. Debut. 1947 släpper Sovjet en atombomb över USA. Civilisationen kollapsar och Elvis tar makten och styr från Lost Vegas. Nutid. Elvis är död och alla gitarrspelare i USA beger sig mot Lost Vegas för att duellera om makten. Ett utflippat manus med omgivning och miljö direkt hämtad från de tidiga Mad Max-filmerna. En film som dessvärre är betydligt roligare att prata om än att titta på. Betyg: 2 (av 5) SATAYA av Ram Gopal Varma, Indien, 1998. Filmen utspelar sig i Bombays undre värld och handlar om Sataya, en man utan förflutet, som likt en indisk Clint Eastwood blandar sig i de lokala gangstergängens konflikter. Våldsam och blodig. Sataya är helt klart ´The Poor man´s John Woo´. Betyg: 4 (av 5) AFTERMATH av Nacho Cerda, Spanien. Grafisk kortfilm om en obduktion som visas i triologin Deathbound. En rå och kall film som knappast bör ses av känsliga personer. Men för de som uppskattar dokumentärerna ´Faces of Death´ eller Jörg Buttgereits klassiker ´Nekromantik´ är Aftermath en given succé. Betyg: 4 (av 5) Stockholm Filmfestival 1998 pågår mellan 6-15 november. Ytterligare information: Webbplats: http://www.filmfestivalen.se Epost: info@cinema.se Tel: 08-677 50 00 Fax: 08-20 05 90 Jan Axelsson