Han föddes på en fransk tidning 1972. Journalisten Franklin Loufrani på France Soir tyckte att läsarna behövde piggas upp och fick en idé, som också genomfördes. I anslutning till varje artikel om en glad, positiv nyhet började tidningen föra in hans skapelse - Smiley med sitt avväpnande leende. Den ljusgula logotypen blev snabbt mycket populär och en rad tidningar i Europa ville också ha honom på sina sidor. "Snart ville företag använda sig av Smiley i sin marknadsföring. Loufrani varumärkesskyddade därför symbolen och började tjäna pengar på sitt verk", säger Lena Wistén-Femia, LWF Licensing som är agent för Smiley i Norden till Metro. Bolag som Coca-Cola, McDonald's, Agfa, Kellog's, Levi's och Colgate Palmolive har använt sig av den glada uppsynen för att marknadsföra sig. Smiley är i dag ett registrerat varumärke i 64 länder. 35 agenter runt om i världen arbetar med att skapa nya kombinationer av logotypen. Men de har också uppdraget att bevaka att Smiley inte används utan tillstånd. "Det har förekommit även i Sverige att Smiley används i marknadsföringen olagligt. Ett mycket stort svenskt företag har gjort det. Vi ska nu i första hand erbjuda dem möjligheten att teckna ett kontrakt", säger Lena Wistén-Femia. Går det inte att komma överens lämnas ärendet över till advokat som får ta nästa steg - en rättsprocess. "I Europa har Smiley vunnit 76 av 77 fall", säger Lena Wistén-Femia.