Det här är inte ett skämt. Föräldraföreningen Mot Narkotika i Oxelösund har anmält en reklamfilm för margarinet Lätta till Granskningsnämnden för radio och TV för att den innehåller ett presumtivt marijuanablad.

Det är i slutet på reklamfilmen, där en man jagas av ett bi över diverse hinder och biet ramlar ner och dör, cannabisladet ska finnas. På hans sko när kameran riktas mot marken finns en krumelur av något slag som bäst kan beskrivas som allt från en spindel till ett adidasmärke.

Men Lena Larsén från FMN är ändå övertygad om att det är ett cannabisblad och farlig drogpropaganda. Även om hon inte själv sett det, utan det var en tjej i föreningen som blåste till rikslarm. Hon säger till Resumé att hon inte är så insatt i "det där" men att hon ändå är säker.

Hon säger vidare att vad man gjorde med Coca-cola på 60-talet, när man lade in en bild på en flaska i en sekund och ökade försäljningen med 60 %, kan man göra även med cannabis. Men på frågan varför företaget bakom Lätta, Unilever, skulle vilja marknadsföra marijuana säger hon: "det har jag ingen aning om!"

Läs hela intervjun med Lena Larsén på Resumés webbplats:
http://www.resume.se/pub/nyhet.asp?art_id=13484