Redaktionen på den frispråkiga kinesiska tidningen Nanfang Zhoumo, Southern Weekend, har gått ut i strejk. Konflikten startade sedan propagandatjänstemän stoppat nyårsdagens tidningsledare, och ersatt den med en egen.

Southern Weekend hade planerat en artikel med krav på politiska reformer och ökad frihet för landets medier. I stället tvingades tidningen ta in en text från partiorganet Global Times som hyllade det kinesiska systemet och dess styrande kommunistparti.

Kritiken riktar sig bl.a. mot propagandachefen i Guangdong, Tuo Zhen. Journalisterna på tidningen hävdar att mer än 1000 artiklar censurerats eller lyfts ut ur tidningen sedan propagandachefen tillträdde för ett år sedan.

När de protesterande journalisterna skrev om detta på Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, delades det över 30 000 gånger. Den kinesiske utrikesministerns talesperson förnekade häromveckan att nyhetscensur existerar i Kina. 

Southern Weekend är en av de tidningar i Kinas som oftast vågat utmana myndigheterna. Detta är första gången på 20 år som journalister i Kina strejkar mot censuren i landet.

http://www.scmp.com/comment/blogs/article/1121880/southern-weeklys-moment-reckoning
http://globalvoicesonline.org/2013/01/08/support-southern-weekend-against-censorship-in-china/
http://cmp.hku.hk/2013/01/07/30402/
http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20130107000063&cid=1101