En av Norges största jakt och fiskebutiker, Friluftsmagasinet, får inte längre annonsera på Google. Orsaken är att de säljer jaktredskap och tillbehör till vapen. Från början var orsaken att de säljer ammunition. Men när butiken valde att plocka bort ammunitionen från nätbutiken, så pekade Google på andra jaktredskap som de inte heller accepterar, som luftpistoler, patronväskor och vapenfordral. Fredrik Aaserud, vd på Friluftsmagasinet, säger till norska Aftenposten: "Vi anpassade oss och tog bort fler och fler produkter från nätbutiken. Till slut berättade de att de inte godtog försäljning av jaktkläder. Då gav vi upp och insåg att vi inte längre kunde annonsera via Google. Jag vet inte vad som är så farligt med jaktkläder." Förra året omsatte Friluftsmagasinet 73 miljoner norska kronor, och Fredrik Aaserud menar att stor del av försäljningen är tack vare annonseringen på Google. Friluftskedjan XXL i Norge har samma problem. Morten Iversen, verksamhetschef för företagets e-handel, berättar att de under det senaste halvåret börjat samarbeta med Google för att få till en lösning. XXL gömmer numera undan vapenutrustning i sina nätbutiker för att få annonsera. "Om en av våra annonser pekar till en sida där ett vapen bara är ett klick bort, är det inte okej för dem. Därför visar vi inte längre vapen på vår förstasida. Vi har också fått en lista från Google med ord och fraser som de inte tillåter." http://www.aftenposten.no/okonomi/Google-ber-nettbutikker-gjemme-vekk-vapen-7300292.html#.Ujwm3BYphbv http://www.magasinet.no http://www.xxl.no