Enligt dokument som läckts till Wikileaks donerar Saudiarabien stora belopp till medieföretag runt om i världen. Syftet är att påverka rapporteringen om landet.

Korrespondens mellan Saudiarabiens ambassader och utrikesdepartementet i Riyadh, som Wikileaks publicerat i de så kallade "Saudi Cables", har granskats av Reportar utan gränser. Dokumenten visar att Saudiarabien överfört stora belopp till medieföretag runt om i världen.

I Storbritannien föreslog den saudiska ambassaden att utrikesdepartementet skulle börja betala en månadsavgift till tv-kanalen Wesal Farsi som sänder nyheter för en iransk publik. I utbyte mot donationen skulle ambassaden tillsätta en representant i tv-kanalens styrelse, och tv-kanalen förband sig även att bemöta kritik som riktades mot Saudiarabien i iranska medier.

I Senegal föreslog den saudiske ambassadören att ambassaden ska köpa stora mängder prenumerationer på tidningen Le Soleil, samt ge donationer till mediestiftelsen Wal Fajr, i utbyte mot rapportering om Saudiarabien och ambassadens aktiviteter.

I Tyskland föreslog den saudiska ambassaden i ett brev till utrikesdepartementet en finansiering av fem erfarna tyska journalister, som motåtgärd på ett rykten om en mediekampanj riktad mot bl.a. Saudiarabien. Journalisterna skulle enligt förslaget få minst 75 000 kronor i månaden för att skriva positiva artiklar om Saudiarabien.

https://wikileaks.org/saudi-cables/press
http://en.rsf.org/saudi-arabia-how-saudi-arabia-manipulates-09-07-2015,48090.html
http://www.ifex.org/saudi_arabia/2015/07/09/saudi_leaks/
http://uk.businessinsider.com/wikileaks-saudi-arabia-has-bailed-out-failing-middle-east-media-organizations-in-exchange-for-pro-saudi-coverage-2015-6?r=US