Flashback bygger pepparkakshus 2011

I "Flashback bygger pepparkakshus 2011" hittar vi bl.a. bidrag som Taj Mahal, Santas House of Death, ett mayatempel och Solstickeflickans övergivna hus. Tyvärr postades alla bilder på externa sidor som inte längre fungerar. Vi har efteråt lyckats hitta bilder på två av bidragen, och hoppas att senare även kunna hitta flera av bidragen. Detta var också premiärtävlingen som startade denna årliga jultradition på Flashback.

Årets vinnare

1. Stegosaurusen - Taj Mahal (36%) 2. panzer-siddhartha - Bidrag 1 (26%) 3. Illusioner - Bidrag 3 (18%)

Taj Mahal
Pepparkakshuset är byggt av: Stegosaurusen
Bidragsförklaring: Tog betydligt längre tid än beräknat men här kommer mitt bidrag. Var från början tänkt att bli Taj Mahal men ser mer ut som en blandning av Taj Mahal och katedralen på röda torget, vackert så det förslår.
Material: Egenbakad pepparkasdeg (med ljus sirap så att det skulle bli vitare), och så är det är bomull runtomkring, och sånt ska man ju inte äta, men det är inte en del av huset så jag tycker inte att det är mot reglerna.
Gingerbread Maya Temple
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddhartha
Bidragsförklaring: Förlagan är de halvkända ramp- och trapplösa Inca-pyramiderna mellan Huacas del Sol y la Luna-pyramiden vid Trujillo och Caral-pyramiden vid Barranca-Huacho i Peru, min ska alltså likna en av de som ligger mer inåt kusten bakom Huascarán-nationalparken. Där själva offerritualerna ägde rum. Som alla vet så är pepparkakor bruna. Således torde även pepparkakshus vara bruna. Jag har hållit mig ganska klassisk här, utan godispynt, med räta vinklar och många pepparkaksgubbar.
Material: Till bygget har jag använt mig av: Gille pepparkaksdeg (gräddat, till väggarna och gubbarna), Skogaholms pepparkaksdeg (gräddat, till väggarna och gubbarna), socker (smält till limningen), råsockerkristall (sönderslagen och skuren till ritualkniven), röd karamellfärg och vatten (blandat till blodet), blomsterströssel (format till hjärtat genom borttagning av alla kronblad utom två).
Bidrag nummer tre!
Pepparkakshuset är byggt av: Illusioner
Bidragsförklaring: Nu har jag lyckats med att bygga upp ett pepparkakshus jag är måttligt stolt över. Har arbetat hela eftermiddagen med mitt hus och jag har dessutom bränt mig på en plåt. Om man jämför resultatet med min skiss tycker jag ändå att man får vara relativt nöjd. Som ni själva ser så är taket min stolthet. Bara lagret med socker på det ser ut att bära mig upp ända till en säker tredjeplats i nuläget.
Allaballawallas hus
Pepparkakshuset är byggt av: Allaballawalla
Bidragsförklaring: Mitt hus är ganska traditionellt men lite skevt.
Material: Självklart har jag valt att färga degen till mitt pepparkakshus med röd och grön karamellfärg (Den gula syntes inte efter besöket i ugnen.), eftersom en del pepparkakor inte är bruna... Jag har använt mig av färdig deg från Skogaholms som sedan har modifierats lite lätt med mer vetemjöl och den redan omskrivna karamellfärgen (förutom till baksidan som gick sönder). Mjölet behövdes eftersom degen var lite väl fet. Framsidan och sidorna är röda, men sidorna är även gröna upptill. Plattan huset står på är grön och inte helt täckt för att visa på snöbristen i Sverige. Till att limma ihop det hela har jag valt att använda vanligt strösocker som jag smällt och tillsatt lite vatten för att få det hela lite mer lätthanterligt. Jag har använt mig av "polkagriskäppar" för att staga upp taket (ovanpå) och även vid "husknutarna". Taket är utsmyckat med Non Stop mest för att jag kunde. Framsidan är belagd med några stycken kolabönor eftersom resten råkade bli uppätna... Det hela är insvept i en klassisk kristyr bestående av florsocker, ägg och ättika.
Santas house of death
Pepparkakshuset är byggt av: slutbit
Bidragsförklaring: Här kommer vad det nu är. Personen som skapt detta verk är knappt kapabel till att koka ägg, men med en hel bunt av idéer så blev det till slut... detta?. Huset heter "Santas house of death", dödskallekillarna som sitter på väggarna är nog det enda som har med death att göra. Varsågod o njut av detta mästerverk. Fatta att de cylindriska kakorna är skapta av deg inlindad kring ölburkar. Det här är som skapt av en hjärnkirurg. Märk också hur alla ögonen "of death" blöder kristyr "of death". Nu blir ni säkert jätterädda och tycker det är asaläskigt, men tänk på att det inte är på riktigt och att huset bara är ett pepparkakshus.
Solstickeflicka
Pepparkakshuset är byggt av: Solstickeflicka
Bidragsförklaring: Det var första gången jag gjorde ett pepparkakshus, så det blev inte riktigt som jag ville. Men det lyckades stå upp iaf. Försökte göra det som ett (övergivet) hus jag hittade före flera år sedan. Var dock lite svårt när jag bara hade en dålig bild att gå efter.
Material: Ingredienser är pepparkaksdeg och kristyr. Plus två värmeljus inuti.

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2011 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2011 (fas 2) - fastställande av regler och riktlinjer

Flashback bygger pepparkakshus 2011 (fas 3) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2011 (fas 4) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)