Flashback bygger pepparkakshus 2012

I "Flashback bygger pepparkakshus 2012" hittar vi bidrag som Knutby - kärlekens kyrka, Svampen (vattentornet i Örebro), ett tvåvåningshus med balkong och växthus, en klassisk timmerstuga från Dalarna, Lilla Bommen (byggnad i Göteborg som i folkmun kallas Läppstiftet), Guds hus och en pepparkashusby - efter apokalypsen.

Årets vinnare

1. Luisimi - Tvåvåningshus med balkong och växthus (33%) 2. Bitsocker - Lilla Bommen (25%) 3. Illusioner - Timmerstuga (15%)

Lilla Bommen
Pepparkakshuset är byggt av: Bitsocker
Bidragsförklaring: Bitsocker presenterar härmed Lilla Bommen, mer känd i folkmun som Läppstiftet eller Skanskaskrapan som pryder Göteborg och fungerar som ett landmärke men även som en av våra stoltheter med sina mäktiga 86 m.ö.h. Original-bilder. Jag ber i förväg ursäkt för min kamera från stenåldern, jag hoppas att bilderna fortfarande är tillräckligt tydliga, ni får gärna zooma ut lite då bilderna är urklippta som gör att bilderna är ganska små. Här kan ni skåda byggnaden inklusive delar av Göta Älv (blått vatten på högersidan), bilar (alla vet om att det finns ett anslutande parkeringshus hoppas jag) och även en grönskande häck.
Timmerstuga
Pepparkakshuset är byggt av: Illusioner
Bidragsförklaring: Mitt bidrag i år är baserat på mitt hem de senaste åren, en klassisk timmerstuga från Dalarna. Lade ner ett antal timmar på hur man skulle få det att se realistiskt ut. Tillslut insåg jag hur det skulle gå till! Exakt som på en vanlig timmerstuga, det vill säga med skåror, i "stockarna". Kavlade på men saknade mjöl. Skar skåror och la in dem i ugnen. Resultatet blev något sämre än väntat, så taket blev lite halvdant. Men jag är relativt nöjd ändå.
Svampen
Pepparkakshuset är byggt av: NordSvitjod
Bidragsförklaring: Det ska föreställa svampen (som är ett vattentorn i Örebro för dom som inte visste det). Den tog inte mer än 20-30 minuter att göra. Jag formade de runda delarna när de fortfarande var mjuka, efter att de varit i ugnen.
Tvåvåningshus med balkong och växthus
Pepparkakshuset är byggt av: Luismi
Bidragsförklaring: Ett ganska vanligt hus (för en stor eller flera mindre familjer), men med balkong och växthus. En del blommor och ljusstakar samt en katt i fönstren också, plus en julgran och ett par buskar utanför huset. Till och med lite ätbart glitter på granen.
Medeltidsborg
Pepparkakshuset är byggt av: NordSvitjod
Bidragsförklaring: Mitt andra bygge. Lite mer välplanerat och tog längre tid än "Svampen" som jag gjorde innan. Namn och årtal finns på några av bilderna. Bildarna är tagna med en dålig mobilkamera.
Liten stuga
Pepparkakshuset är byggt av: NordSvitjod
Bidragsförklaring: Mitt tredje och sista bygge! Ett helt vanligt litet pepparkakshus. På insidan är det ett riktigt tjockt lager med sockerlim så att väggarna blir lite hårdare, så det blir roligare när jag spränger det sen efter jul. OBS! Stridsvagnen är inte med i tävlingen eftersom den inte är en byggnad! Den bara "råkade" komma med i bakgrunden när jag tog korten!
Guds hus
Pepparkakshuset är byggt av: Brumelbryn
Bidragsförklaring: En liten ful kyrka...
En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen...
Pepparkakshuset är byggt av: Allaballawalla
Bidragsförklaring: Den ursprungliga idén var att det skulle bli ett bidrag kallat "Civilisationens framfart." bestående av tre höghus som omringade ett litet traditionellt pepparkakshus, men höghusen ville inte stå upp trots att de var stagade med polkagrisstänger. Till slut rasade de över det lilla huset och jag gav upp... det är väldigt svårt att försöka hålla tre hus bestående av fyra 35cmX8cm väggar uppe om man försöker göra det själv... Nu blev det istället något som påminner om hur den del tycks tro att det kommer att se ut här på planeten efter fredagens förväntade "apokalyps".
Knutby church of love : "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp"
Pepparkakshuset är byggt av: slutbit
Bidragsförklaring: Nu ni, nu kommer mitt jävla bidrag. Har svurit i princip hela dagen. Degen har varit helt åt helvete, när man fick ur det ur ugnen så var kakan 1½ cm kortare än formen, och den minskade i storlek på vissa ställen, blev 2cm tjock på vissa och på några blev den större. Bränt mig 7 ggr idag. Sen är kakan inte kaka, det är bröd. Mjuk och jävlig. Kristyren bara rann ner hela kyrkan. Kyrkan kommer ramla ihop under natten tror jag. Sen har jag löve-strössel över hela köket. FAAAN!!!

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2012 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2012 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2012 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)