Flashback bygger pepparkakshus 2013

I "Flashback bygger pepparkakshus 2013" hittar vi bidrag som Stockholms stadshus, Tower Bridge, en vikingaby och Uppsala domkyrka. Men även mer flashbackiga bidrag som terrorattacken mot World Trade Center i New York och en dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.

Årets vinnare

1. edse1991 - Stockholms stadshus (30%) 2. Stegosaurusen - Tower Bridge (20%) 3. Allaballawalla - En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus (15%)

Stockholms stadshus
Pepparkakshuset är byggt av: edse1991
Bidragsförklaring: Alla vet vi att stadshuset i Stockholm är ett av 1900-talets ståtligaste elementbyggnader. Delarna tillverkades i Polen av billig arbetskraft och transporterades sen upp till Stockholm för montering. Detta verk visar det tillfälle när endast två av flyglarna och tornet färdigställts. Skalan är ungefär 1:250 ("En cm på kartan är 250 i verkligheten") och tornet är 42 cm högt. Huset består av endast pepparkaka och kristyr så när som på en liten bit daim som stöder upp tornets tak.
Tower Bridge
Pepparkakshuset är byggt av: Stegosaurusen
Bidragsförklaring: Den 19 december 1940. Bomberna viner över London. De tyska flygmaskinerna använder Themsen som vägvisare in till London, och kriget får flodens vatten att likna ett stormande hav. Men väl inne i de centrala delarna av London möter tyskarna på patrull. Den brittiska ingenjörskonsten har åter överlistat dem. Tower Bridge, detta viktorianska byggnadsmästerverk stod pall Blizen julen 1940. Och nu, 70 år senare, står den inför än större och mer ärofyllda utmaningar. Att återigen stå som segrare, men den här gången i skönhetstävlingen vi kallar Flashbacks pepparkakstävling 2013.
En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus
Pepparkakshuset är byggt av: Allaballawalla
Bidragsförklaring: Jag tänkte göra Spongebobs hus, men då "great minds think alike" droppade det ju in ett bidrag baserat på precis samma tema redan igår så jag bestämde mig för att gör mitt på ett lite annorlunda sätt. Därför har jag valt att arbeta helt utan ritningar (Hade tänkt använda ritningar från början.), bara använda vänster hand (Jag är extremt högerhänt.) och anpassa det hela efter forumet (Ni vet vad jag menar.). Varje "ruta" på ananasen är ditpetad individuellt och sedan fogad med kristyr som blev lite löst... Allt går att äta och tyvärr blev jag tvungen att staga upp skorstenen med okokt spaghetti. Hoppas att någon uppskattar det ändå...
Uppsala domkyrka
Pepparkakshuset är byggt av: Illusioner
Bidragsförklaring: I år har jag för första gången hämtat inspiration från en verklig byggnad. En byggnad som jag alltid förknippat med med mitt livs stora kärlek, Uppsala. Jag har alltid drömt om att få bygga denna byggnad. Jag har alltid drömt om att få göra ett pepparkakshus som hedrar Uppsala. Och även om inte Uppsala känner samma sak för mig så är det ändå detta jag vill göra.
Vem bor i en ananas djupt i det blå?!
Pepparkakshuset är byggt av: SkepticalHippo
Bidragsförklaring: Huset är helt gjort i pepparkaka efter egen mall. Patrik Sjöstjärna är också pepparkaka med glasyr. Fönstren på huset är sura coca cola-bildäck. Skorstenen är så klart polkagris. Dom rosa klumparna är maneter (eftersom Svampbob är manetjägare) och dom är gjorda av skumsvampar samt isärklippta sura remmar. Dom hade sett bättre ut upphängda men...orka. Svampbob är en kinderäggleksak och ingår så klart inte i skapelsen, den är bara där som dekor.
Vikingaby
Pepparkakshuset är byggt av: duckling
Bidragsförklaring: Det var vinter i Midgård; den kallaste och mörkaste tiden på året, strax innan bloten. Byn hade gått till vila under den fallande snön. Ute på gården fanns inte ett levande väsen i rörelse. Tystnaden bröts endast av ett dämpat rop inifrån ett av de enklare husen. "Men för Odens blåfrusna ollon, Halvdan, du skulle ju hugga ved!" Jag har här byggt en liten by bestående av tre hus. Hela konstruktionen är ätbar (deg, smält socker, kristyr, strössel och kolakulor). Om domaren ogillar att mitt bidrag innehåller flera byggnader, väljer jag att tävla med huset som syns på bild nummer 3 (Storsnorres hus)
Terrorattacken mot WTC i New York
Pepparkakshuset är byggt av: Brumelbryn
Bidragsförklaring: Här kommer mitt bidrag för i år. Terrorattacken mot WTC i New York.
Högkvarter
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddhartha
Bidragsförklaring: Man skymtar en folkmassa kommande mot högkvarteret. Bör kanske också förtydliga att jag med mitt pepparkakshus inte stöta mig med några SverigeDemokrater, om det nu hänger några såna här på flashback. Min illustration av idén kring den mytologiska högsta instansen i ert krig för den ena semitiska gruppen och mot den andra i formen av en skyskrapa är alltså bara en figurativ symbol. Tänkte att Mammon, Moloch och så vidare ofta tar konkret form i bildspråk och att detta var en passande koncept-entitet/grupp att ha i fysisk form i just den här tävlingen.
Askungens Slott
Pepparkakshuset är byggt av: konnotativ
Bidragsförklaring: I år är inte bara första gången jag deltar i denna tävling, utan även första gången jag någonsin bakar ett pepparkakshus. Bidraget är döpt efter min kära fars första kommentar när han fick se skapelsen. Bak- och byggproccessen har varit långdragen och jag har hatat varje minut av den. Allt är efter egen mall och fantasi. Slutresultatet blev över förväntan och jag hoppas på att slå en specifik tävlande..

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2013 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2013 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2013 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)