Flashback bygger pepparkakshus 2014

I "Flashback bygger pepparkakshus 2014" hittar vi bidrag som Kiruna Kyrka, Camp Freedom (tyskt koncentrationsläger), Operahuset i Sydney, Stena Line "Pepparkakia" (baserad på originalet Stena Line Germanica), det Alexander Shulgin-inspirerade pepparkakshuset "Psychedelic Gingerbread" och stugor i de småländska skogarna under stormaktstiden.

Årets vinnare

1. DisposableGarbage4 - CAMP FREEDOM (25%) 2. TheSabaton - Hus i Smålands skogar (19%) 3. duckling - Trelleborgen (12%)

CAMP FREEDOM
Pepparkakshuset är byggt av: DisposableGarbage4
Bidragsförklaring: Berlin 1943. Pjotr har precis kommit hem från skolan. Han finner sin far som är guldsmed sittandes i köket med ett brev i handen. Pjotr säger han. Vi ska åka iväg på en resa, alla måste hjälpa till i dessa tider. Bomberna faller över Lützen samtidigt som Pjotr och hans familj går ombord tåget som ska ta dom till...Arbetslägret. I bring to you..CAMP FREEDOM
Material: 4 KG DEG, ÖVER 1 KG GLASYR, NON STOP, SMÄLT SOCKER, BRÄNDA FINGRAR OCH KARAMELLFÄRG.Ritning finns i slutet ifall någon vill bygga skapelsen.
Hus i Smålands skogar !
Pepparkakshuset är byggt av: TheSabaton
Bidragsförklaring: Det ska föreställa två hus i de Småländska skogarna ungefär runt Stormaktstiden. Jag har jobbat på det varje dag hela veckan så jag har lagt ner en hel del tid. Som sagt byggde jag två hus men båda är med i samma bidrag. Hus Nr.1: Det är ett timmerhus med två våningar. Jag gjorde först ett helt vanligt pepparkakshus och sedan klistrade jag fast salta pinnar på med kristyr. Det var väldigt jobbigt! Jag blev speciellt nöjd med dörren. Hus Nr. 2: Det är en klassisk liten röd svensk stuga. Här klistrade jag fast röda salta godisremmar på väggarna.
Material: Hus Nr.1: Pepparkakshusdelar, massor salta pinnar, kristyr, florsocker, sockerlim. Hus Nr.2: Pepparkakshusdelar, Godisremmar, kristyr, florsocker, sockerlim.
Trelleborgen
Pepparkakshuset är byggt av: duckling
Bidragsförklaring: Frostjättarna klampar runt knutarna, men det gör vikingarna i den stora hallen intet. Här får hela byn rum. Härdens sken är en ledstjärna i natten, och ut över nejderna sprids doften av grillat kött och tonerna av muntert samkväm... I Trelleborg (som för övrigt är ett gammalt ord för en vikingatida typ av byggnadsformation) finns ett långhus uppfört, på det vis som man efter fynd har gissat att det kunde ha sett ut. Huset är byggt 1930, och det är detta hus som mitt bygge är inspirerat av. Jag har inkluderat en bild av orginalet i albumet nedan
Material: Pepparkaka (37 delar), smält socker och kristyr, Godis: Pingvinstänger, Sura cola-remmar, Jordgubbssnören, Kolasnören, Lysmaelk
Elmers stuga
Pepparkakshuset är byggt av: Illusioner
Bidragsförklaring: Elmer var en viktig inspirationskälla och en stor hjälp vid bygget,. Man skulle kunna säga att utan elmer skulle huset ha rasat snabbare än nu. Här i Filippinerna ser husen ut så där. Ska också tilläga att väggarna är ogräddade och väldigt mjuka.
Tiggarslottet
Pepparkakshuset är byggt av: SkepticalHippo
Bidragsförklaring: HERREGUD vad jag har stressat för att hinna! Här är mitt bidrag, skapat i kväll. Färdigt 23.43...
Material: Pepparkaka, svett, stress, hemmagjord kristyr gelatinblad för fönster, en reflex (för ljus) och smält socker för ihopklistring.
Stena Line "Pepparkakia", baserad på originalet Stena Line Germanica
Pepparkakshuset är byggt av: PilotHockey
Bidragsförklaring: Mina damer och herrar, låt mig presentera det mäktigaste kryssningsfartyget Flashback någonsin skådat: Stena Line "Pepparkakia", baserad på originalet Stena Line Germanica 2000ggr mindre än originalet liggandes på andra sidan älven där jag bor, bestående av 3kg deg, en herrans massa kristyr, godis etc. etc. En dags arbete är nerlagt på varvet att få denna skönhet färdig. Notera skumbilarna på akterns fordonsdäck, skorstenarna samt även livbåtarna strategiskt utplacerade. Då jag inte har mycket plats hemma hos mig är denna skapelse nu skeppad hem till mina föräldrar. Kan därför inkomma kompletterande till tävlingsledningen senare med användarnamn och år på ett papper vid exakt detta bord med fåtöljer osv synliga i bakgrunden för verifikation. Om inte detta accepteras så hoppas jag Flashback njuter av skapelsen ändå.
Kiruna Kyrka
Pepparkakshuset är byggt av: NordSvitjod
Bidragsförklaring: Jag gjorde det förra året men hann inte innan deadlinen då, så sparade det till i år. Nu har lite av kristyren ätits upp och fått bajsfläckar. Några marsipanskulpturer halshöggs också.
Operahuset i Sydney
Pepparkakshuset är byggt av: Stegosaurusen
Bidragsförklaring: Vad är väl en pepparkakshustävling utan ett världsarv med i startfältet. Designat av den danske arkitekten Jørn Utzon slog byggnaden världen med häpnad när den stod färdig 1973. Nu, drygt 40 år senare återuppstår byggnaden i form av pepparkaka för att ta flashback med häpnad med sin extraordinära arkitektur. Tillåt mig presentera en av de mest storslagna byggnaderna i modern tid, Operahuset i Sydney.
Material: Huset består av pepparkaka, sockersilverkulor, kristyr, non-stop, smält socker och gelatin. Totalt används 35 olika delar (inklusive väggar i mitten för att ge stadga till byggnaden).
Orthanc
Pepparkakshuset är byggt av: edse1991
Bidragsförklaring: Detta är Sarumans torn i Isengård innan han tappade greppet totalt och lät hugga ner träden. Tornet är i "verkligheten" 152 meter högt och byggdes av dúnedain under deras storhetsperiod.
Material: Huset är ungefär 46 cm högt och består av 17 bitar + grund och granar. Det består endast av pepparkaka och kristyr. Jag experimenterade lite genom att blanda kakao i kristyren för att få mindre synliga skarvar men det fäste inte lika bra så det gick inte att använda. Krönet är ändå modellerat med hjälp av denna massa.
SPELA SHORELINE
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddhartha
Bidragsförklaring: Bidraget heter SPELA SHORELINE och byggnaden är helt enkelt en krubba! Som säsongen sig bör så är det alltså en krubba i klassisk diorama-modell. Givetvis är det den älskade Shoreline-stenen som dyrkas. Till vänster i bild ser vi dom mystiska skaparna. Krubban är krönt med en BD-stjärna som landat för att visa sökare vägen, och små smartiesliknande godisar. Om någon inte hänger med i referensen så syftar alltså årets julkrubba till gerillakonst-monumentet i Göteborg.
"Psychedelic Gingerbread" en explosion av smaker och färger.
Pepparkakshuset är byggt av: Allaballawalla
Bidragsförklaring: Som många vet förlorade världen i år Alexander "Sasha" Shulgin och jag bestämde mig för att därför göra ett pepparkakshus inspirerat av denna världsförbättrare och hans arbete/forskning. Jag ger er "Psychedelic Gingerbread" en explosion av smaker och färger.
Material: Huset är byggt helt utan ritningar eller mått då jag istället valt att köra på frihand. Det har gått åt lite mer än 650 gram pepparkaksdeg till hus och fundament, 500 gram socker till kristyren (Som är i sju olika färger [Gul, blå, turkos, grön, rosa, röd och lila.] samt en "Multicolor" som är en blandning av samtliga de andra och ser någorlunda grå ut om man inte zoomar in och kollar närmare.), ungefär 600 gram godis täcker det hela och på vissa ställen är det inte mindre än tre lager godis. Huset är även fyllt med ungefär 300 gram godis som jag petade ner genom "Skorstenshålet". För den som tittar lite närmare blir det snabbt tydligt att det även finns ett flertal sockerblommor, sockerhjärtan och olikfärgade sockerpärlor lite varstans. Undrar om grannens sockertokiga unge kommer att uppskatta det? Det är ju ett hus för "sockerknarkare"...

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2014 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2014 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2014 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)