Flashback bygger pepparkakshus 2020

I "Flashback bygger pepparkakshus 2020" hittar vi bidrag föreställande Chrysler Building (som i tävlingen kallas "moderatorkontoret i New York"), herrgårdar och stugor, en julmarknad, och - för den som saknar den svenska sommaren - även skärgårdsidyll (med bad, båt och en liten röd sjöbod med vita knutar).

Årets vinnare

1. duckling - Snödrömmar (43%) 2. Carlbom - Skärgårdsdröm (17%) 2. Jultrollet - Min lilla julmarknad (14%)

Snödrömmar
Pepparkakshuset är byggt av: duckling
Bidragsförklaring: Årets hus är ett uttryck för hur mycket jag saknar den icke-existerande snön. Är man trött på lera och regn får man göra snö av kristyr. Jag provade att vispa kristyren med elvisp några minuter, den blev då fluffig som marängsmet och gick lätt att breda ut på taket. Rekommenderas! Fönster i gelatinblad och mur av rörsockerbitar. Mitt nick och årtal syns på sista bilden.
Skärgårdsdröm
Pepparkakshuset är byggt av: Carlbom
Bidragsförklaring: I kalla och mörka juletider är vi många som längtar till den svenska sommaren. För många av oss är den synonym med salta bad, båtar och en liten röd sjöbod med vita knutar. Mitt bidrag försöker fånga den längtan.
Min lilla julmarknad
Pepparkakshuset är byggt av: Jultrollet
Bidragsförklaring: Det blir ju ingen vanlig jul i år, många får stanna hemma i sina vrår. Men jag vill gå på marknad och köpa gotter, och vinna en nalle eller två på lotter. En gran skulle jag köpa, tät och grön som sprider i huset väldoft skön. Så nu delar jag min dröm för er alla att se och nästa år, då ska jag dit och ni hänger väl mé!
Bukhaus
Pepparkakshuset är byggt av: HelgeBuk
Bidragsförklaring: Detta är mitt livs första pepparkakshus! Designen är löst baserad på några hus i grannskapet, normal svensk villa helt enkelt. Lyckligtvis fick jag konsultationshjälp av en pepparkakskunnig i min närhet för bygget, men den absoluta merparten av jobbet har jag själv gjort enligt regelverket. Det var svårare än jag trodde. Raka linjer blir lätt kurviga efter gräddning, men med lite kristyr på skarvarna döljer man lätt skavanker. Snön på taket består av florsocker och snön på marken av kokos.
Vogue Nouveau
Pepparkakshuset är byggt av: Moramannen
Bidragsförklaring: Ett lite annorlunda pepparkakshus, därav den överpretentiösa titeln. Huset är till största delen gjord av mjuk pepparkaka, snön av tunnbröd. Eftersom jag både är lite lat och haft tidsbrist fick det bli något improviserat utan ritningar. Nåja, det får ju upp deltagarantalet om inte annat.
Moderatorkontoret i New York
Pepparkakshuset är byggt av: Stegosaurusen
Bidragsförklaring: Med 15 minuter kvar till julafton kommer äntligen mitt bidrag. Jag firar starten på det glada 20-talet med en hyllning till Chrysler Building, förra 20-talets både högsta och magnifikaste byggnad. Titeln som världens högsta fick den bara behålla ett år, men titeln som New Yorks magnifikaste byggnad behåller den än idag.
Villa trio
Pepparkakshuset är byggt av: piotrthejanitor
Bidragsförklaring: Mitt allra första pepparkakshus! Ett försök att bygga upp en julkänsla som inte gått att hämta från den snölösa och dystra omvärlden. Utifrån lite lös inspiration av diverse herrgårdar samt årets julkalender har nu de tre pepparkaksgubbarna äntligen fått ett hem. Klistrat med smält socker och kristyr, fönstren är av gelatinblad och stigen är av mortlad pepparkaka. Och så en storvuxen tomte med oklara avsikter lurande i bakgrunden.

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2020 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2020 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2020 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)