Flashback bygger pepparkakshus 2021

I "Flashback bygger pepparkakshus 2021" hittar vi bidrag som Stormningen av Kapitolium, Esbjörns stuga (som han inte ville sälja till Ebba Busch), julafton i Auschwitz, ett brinnande polishus ("tänd ett snuthus å låt det brinna"), Keops pyramid kombinerat med bukkake, avrättningen i tv-serien Squid Game, Flugsvamp 4.0. (marknadsplats på Darknet som säljer narkotika) och 11 september-attackerna. I bidraget "En ode till Flashback" medverkar både anarkister, militanta feminister och heilande nazister, sida vid sida med demonstrerande foliehattar, en knarkarkvart, sadomasochism, prostitution och en skylt med texten "Palme hade aids".

Årets vinnare

1. Stegosaurusen - Stormningen av Kapitolium (47%) 2. Jultrollet - Kvällen före julafton (39%) 2. kallekisskorv - tänd ett snuthus å låt det brinna (15%)

Stormningen av Kapitolium
Pepparkakshuset är byggt av: Stegosaurusen
Bidragsförklaring: När jag säger att jag väntat på den här tävlingen ett helt år är det inte riktigt sant, jag har väntat i 352 dagar. Stegosaurusen och hans tre brontosaurusvänner har tagit sig till Washington, DC. Det är den 6e Januari, och de har bestämt sig för att befria Kapitolium från de onda åsnorna och åter göra det till folkets och dinosauriernas. De har svårt att komma fram, det är folk överallt, hundar som slitit sig från sina koppel, hajar som slitit sig från sina akvarier. Människor vrålar, Elefanten tutar triumfatoriskt. De möter en shaman, och hjälper honom upp på kupolens topp. Hans följare jublar! De byter genast sina Q-tröjor mot nya, och i segerlycka skanderar de S T E G O S A U R U S E N!
Kvällen före julafton
Pepparkakshuset är byggt av: Jultrollet
Bidragsförklaring: Det är tyst och stilla kvällen före julafton. Ett lätt täcke av snö har lagt sig över trädgården och dörren har precis öppnats på glänt så att katten, som gömt sig bland granarna, kan ropas in till värmen. Nu är det dags för uppesittarkväll. Det hela började med en gran som jag petade in en ljusslinga i och plötsligt stod det en hel skog framför mig på bordet. De består av dubbla glassrån med kristyr på i olika gröna toner och var väldigt roliga att göra. Sedan tänkte jag att ett tegelhus vore mysigt till minne av min pappa som var murare och som älskade att göra fint till jul.. Snölyktorna är gjorda av små minimaränger och kristyr med ett batteridrivet värmeljus i och de lyser verkligen fint på kvällen: varmt och stämningsfullt.
tänd ett snuthus å låt det brinna
Pepparkakshuset är byggt av: kallekisskorv
Bidragsförklaring: behöver la inte mycket till beskrivning, tycker den talar för sig själv. ett ljus i mörkret, en liten gnista hopp, en låga av lycka. va rädda om er å ta hand om varandra!
We Wish You A Merry Shower
Pepparkakshuset är byggt av: NewDeer
Bidragsförklaring: Det är julafton i Auschwitz, men allting rullar på som vanligt. Ett nytt tåg har just anlänt, och vakterna har full sjå med att slussa dom rätt.
Flashback 911
Pepparkakshuset är byggt av: Carlbom
Bidragsförklaring: Mitt bidrag är en ögonblicksbild som porträtterar en av våra största nutidshistoriska händelser. Det är i år exakt 20 år sedan världspolitiken inom loppet av några timmar förändrades för alltid. Många är vi som fick vår bild av trygghet och frihet raserad, och när vi nu samlas i juletid med nära och kära framför brasan kan det vara värt att tänka på hur snabbt det vi tar för givet kan försvinna.
Helge Seuss
Pepparkakshuset är byggt av: HelgeBuk
Bidragsförklaring: Eftersom fjolårets hus, som var in i minsta detalj planerat och skuret efter mall, trots det blev ganska snett, bestämde jag mig för att i år blir det ett medvetet "snett och vint" hus likt man ofta ser i sagoböcker, kanske framförallt av Dr Seuss. Inspirationen kommer bl.a. från "Seuss Landing" på Universal Studios, exempel här och här. Tyvärr är det mycket svårt att få till runda hus av pepparkaka, så det fick bli "rakt men ändå krokigt".
Squid Game tug of war
Pepparkakshuset är byggt av: ToHell4711
Bidragsförklaring: Jag brukar göra ett pepparkaksbygge inspirerat av en av årets stora TV-seriehändelser, så i år blev det naturligtvis Squid Game. Jag valde dragkampsscenen och hade egentligen tänkt göra båda tornen, men då det första blev så mycket sämre än i min tanke tröttnade jag halvvägs. Torn, bottenplatta, giljotin och gubbar av pepparkaka. Limmat med smält socker. Kristyr som färg på gubbarna och ett kolasnöre som rep.
Nightmare Before Christmas
Pepparkakshuset är byggt av: Storktunklare
Bidragsförklaring: Pga platsbrist ses en älg istället för renar men det ligger inom ramen för konstnärlig frihet. Angående byggnadskravet i tävlingen sa min kompis "Äsch, en del människor bor ju i en bil så varför inte en släde" Ta det som den bortförklaring det är
Timmer-Tommys Trähus
Pepparkakshuset är byggt av: Montell
Bidragsförklaring: Inspirerad av knätofsarna och knäckebrödets hemland. Temat i år var höghus och det blev en timmerskrapa som skapades. Här lever Timmer-Tommy Grankvist sina sista glada dagar, huggandes ved i vredesmod tills ryggen tackat för sig och kärringen checkar ut. Härifrån önskas inte många låtar till Musikhjälpen utan pengarna läggs på skattetyngd dyr-diesel och rå falukorv. Timmer-Tommy kan ändå glädjas åt att han har traktens näst högsta hus efter Härbre-Henke som la på två extras stockar, röstar på sossarna och kör en svart Lamborghini utan regplåt fram. Så vare med det. Tjena tjena!
Esbjörns stuga
Pepparkakshuset är byggt av: fittpinne
Bidragsförklaring: På Marielund 314 råder en något spänd julstämning. Den infekterade huskonflikten är äntligen över, men en svag doft av förräderi och girlpower-ilska har satt sig i väggarna. Snön lyser med sin frånvaro och genom köksfönstret blickar Ebba sammanbitet ut över det parti av uppluckrad jord på gräsmattan som hon hoppats skulle vara täckt av ett tjockt, vitt täcke vid det här laget. Esbjörn kommer inte störa henne mer iallafall, tänker hon belåtet.
muminhuset
Pepparkakshuset är byggt av: avvikning
Bidragsförklaring: Om det inte redan är uppenbart så kommer inspirationen från mumin! Trollen är dock inte hemma nu eftersom att det har blivit ett hål i taket pågrund av all snö! Takläggaren har tagit julledigt och är inte tillbaka förens efter jul så trollen har tillfälligt flyttat in hos grannen.
Keops pyramid, en fantastisk inkomstkälla!
Pepparkakshuset är byggt av: Hivmannen
Bidragsförklaring: Det är en vacker dag ute vid pyramiden och våra Egyptiska vänner fortsätter att utnyttja deras gamla Faraos grav till att tjäna enkla pengar genom att låta intresserade turister kika in och beskåda självaste Faraon ligga där alldeles mumifierad och omringad av skatter. Bakom hörnet av ett av alla stånd så har några bögar bestämt sig för att ha en bukkake i solskenet. På tal om stånd så säljes allt som hör en turistfälla till! Allt från kattguld till falska ädelstenar till ett mycket förmånligt överpris! Känner man sig trött i fötterna efter att ha vandrat i öknen i 40 dagar och 40 nätter så kan man få vila sig på en av alla vackra gamla bänkar.
Vintergatan
Pepparkakshuset är byggt av: Sykfall
Bidragsförklaring: En mysig vintergata med fläkt.
The Red Lion
Pepparkakshuset är byggt av: Discocunts
Bidragsförklaring: Världens bästa trio utanför Red Lion i Gbg. Ina har slitit av Emmas fläta samtidigt som hon lite nonchalant bränner av en cigg i munnen. Kommentarer vi minns under arbetets gång: ”Det ser ut som att någon har kommit runt fönsterna” ”Var är brandvarnaren?” ”Jag la ut den på altanen förra gången den började tjuta” ”Var i processen är vi?” ”Det ser ut som mens på taket och sagg runt fönsterna, det ser precis ut som på bilderna” ”Wow. Det här blev verkligen jättemycket sämre än jag trodde det skulle bli” ”Den har fortfarande potential” ”Det är det sjukaste jag varit med om” ”Tänk att ingen av oss har gråtit ännu” Discocunt 1: ”Klarar ni er?” Discocunt 2: ”Absolut. Snabb fråga bara, har ni brandsläckare?” Discocunt 1: ”Nej.” Discocunt 2: ”…” Discocunt 3: ”…” Discocunt 1: ”Kan ni väcka mig om det börjar brinna?”
Amsterdam
Pepparkakshuset är byggt av: froken
Bidragsförklaring: Jag lyssnade på Jacques Amsterdam och fick feeling. Sen var min enda ljusslinga röd så det passade väl temat sas. Mitt barns lilla uthus är också med och vi körde egen deg och smält socker som vi lät bli att bränna oss på. Succé!
Aske
Pepparkakshuset är byggt av: Rotfruktfisk
Bidragsförklaring: Som en hyllning till de norska kyrkbränderna har det skapats en brinnande stavkyrka.
Material: Köpt pepparkaksdeg, vädelöst "baking glue", gammalt hederligt smält socker, färgad kristyr och minimal mängd blod, svett och tårar. Självfallet egen design och arkitektur. Pepparkaksresultatet av stavkyrkan föregicks av outtröttligt plannerande och modellbyggande i papper, resultatet blev över förväntan då pepparkakshus inte har byggts av dessa händer sedan barnsben. Arbetet innefattade många kristiska moment (så som omrevidering av fogmassan) och en tilltro till sin egen kapacitet på gräns till omnipotens.
Länk till det vilda andetaget
Pepparkakshuset är byggt av: mywickedgame
Bidragsförklaring: Länk har varit i detta shrine så länge att han somnat och vaknat det har blivit hans hem. När han vaknat har han insett att det har blivit julafton. Ett lätt täcke av snö har lagt sig utomhus när han äntligen kommer ut. Han andas ut tungt och djupt för att lugna sig i den vackra vilda naturen. Han möts av de ljuva vilda dofterna och känner julfrid.
Material: Pepparkaka så klart, kristyr i mängder(även för att foga ihop det och färgat med pastafärg), marsipan som färgats med pastafärg, florsocker för snö.
Muskotnöt
Pepparkakshuset är byggt av: TimGremalm
Bidragsförklaring: I den lilla byn Pepparåkra så hade man redan börjat juldekorera för en månad sen, men det var något som saknades för att julfriden skulle infinna sig. Byborna hade gjort allt dom kunnat för att snön skulle falla. Dom hade dansat hyllningsdanser, donerat till nissarna, offrat stor-granen och till och med skickat ett brev till självaste tomten. Greger och hans vänner mäktade inte längre med stämningen på torget och drog hem till den lilla tvåan för att pimpla några äggtoddys och testa på något nytt som Berra hade fått av en alv. Alven hade lovat dyrt och heligt att det bruna pulvret kunde få dom vildaste fantasier att gå i uppfyllelse. Närmare midnatt så hade ett flertal äggtoddys inmundigats och muskotnöten blandats tillsammans med stora mängder stark-glögg och svalts med ett väldigt grimaserande. Dom fyra vännerna satt nu i soffan och utbytta blickar med varandra utan att säga ett ord. Helt plötsligt sjunger Greger ut; Jag ser det snöar! Dom rusar ned för trappan ut i den nyfallna snön för att betrakta grannskapet, men det var som att hela världen gungade. Omvärlden liksom svajade fram och tillbaks i någon slags märklig rytm. Janne och Berra greps av panik och sprang iväg åt varsitt håll, och stackars Anders tömde alla äggtoddys på trappuppgången. Men Greger bara står där med ett leende, han sträcker ut sina armar för att välkomna hela världen och den snö som faller. Han tar ett djupt andetag och utbrister sedan; Oh käre alv! Du bringar oss muskotnöt och julefrid, jag önskar dig en riktigt god jul!
En ode till Flashback
Pepparkakshuset är byggt av: Luismi
Bidragsförklaring: Tiden flyger och åren går Jag har inte bakat på länge I kölden ska snart nyårsklockorna slå Var finns värmen? Hos flashbackargänget! Här bakas det kakor som fogas till hus Stundom med paus för julmust och snus Här är många som delar intressen Allt från droger till mainstreampressen Foliehattarna dansar i ring Demonstrerar mot väderkvarnar Ingen förstår vad de dansar omkring Eller för vad de vill varna Illuminati och insiderjobb Vakna för fan din normiesnobb! Vakna och protestera! Låt dem ej kontrollera! I tämligen dunkelt belysta vrår I skuggorna där mellan husen Fäller flashbackdasen en glädjetår Han är naken, men är inte frusen Vi har no fap, maraton, rim (ej reson) Nån som är klädd topp till tå i galon Här är julen som vitast Och länkarna explicitast Debattklimatet kan stundom bli hårt Batikhäxa! Raskrig! Fitta! Att uttrycka åsikter kan vara svårt Diskussioner är lätta att hitta Yttrandefriheten är forumets grund Men låt oss nu ta det lugnt en stund Sosse, nazist, proletärlöneslavar I jul råder fred mellan skyttegravar Gräs, kokain och LSD "Hur gömmer jag knarket för snuten?" Tar du för mycket kan hjärnan bli sne Då finns stödet i Drogakuten Tripprapporter och muskotnöt Pausas till förmån för risgrynsgröt Öl, piller och knivar På något vis ändå upplivar Som en julpyntad stuga med snö och med ljus Så känns vårt älskade forum En brokig skara som delar ett hus Det är inte ett internets soprum Nu råder julfrid i delforum små Alla forumtomtar trippar på tå Och ur själens djup jag tackar Alla er som flashbackar!
Girls night
Pepparkakshuset är byggt av: piotrthejanitor
Bidragsförklaring: Bästaste tjejgänget sa fuck it och bestämde sig för att tillbringa julen tillsammans med sina ludna vänner (och en båt?) vid ett öde torp i skogen. De fick inte igång belysningen, men tillvaron är icke desto mindre upplyst av det goda sällskapet. Det verkar dock som att de inte är ensamma, då en beriden simp kommit dem på spåren. Om eller när han bestämmer sig för att slå till, och ifall tjejornas juletida gästvänlighet är stor nog att bereda rum åt honom, återstår att se.
Flugsvamp 4.0.
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddhartha
Bidragsförklaring: Juletiden stundar i stunden och står nu som snön i backen! Vi tänker tillbaka på det år som spillts sedan förra julen med glädjepunkter och lågvattenmärken. Höjdpunkter som politisk cirkus med stadsminister som practical joke, hellre sent än illa fäkta-pudlande Cissi Wallin, snedseglare i Suez, komiskt verklighetsfrånvända galningar bland vanligt folk; ja mängder med stora och små nyheter och roliga eller tröttsamma saker. Årets stora synd, årets stora skam, årets stora scam, är ju dock tveklöst den tröttsamma exit scam som administratörerna/ bedragarna bakom Flugsvamp 3.0 gjorde mot sina kunder och säljare. Men se! Ett julmirakel! Ett hopp i mörkret, en hederlig kooperativ butik anas med lysande skyltfönster i skuggorna. I stadig pepparkaka och sockersött socker syns i vintersnön
Stavkyrka
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddhartha
Bidragsförklaring: Vikingar, norska kristna, thailändare. Same same but not sapmi, som vi brukar säga. Alla gillar de hus, båtar, och sånt med såna där tjusiga smalt stiliserade djurhuvuden i förbryllande lik stil. Varför inte en norsk-thailändsk vikinga stavkyrka såhär i yuletid! Ståtliga 66 cm högt står detta mästerverk. Det motsvarar säkert 100 m! Vid markplan och uppe vid drakskallen i topp står våra härligt omaka maka hjältar för skala. Där i toppen står en av de som ”Tine kulturmelk” talar om i deras slogan ”drukket av barske nordmenn i generasjoner”. Vid bottenplan står hans thailändska importfru Yu-Lee Pong som moraliskt stöd. Hjältar på så olika sätt, men båda kämpande för att överleva samma dödligt sönderfrusna solförgätna Nifelheim. Fan vad jag hatar att frysa. Hela detta skulle först täckts av slingrande mönster av kristyr, men nu siktar vi på hård karg realism istället.
Feskekörka
Pepparkakshuset är byggt av: Vetemjoelsjesus
Bidragsförklaring: På julen brukar det ju höra till att man går i kyrkan i en omfattning som aldrig annars under året. Och för oss Göteborgare finns det ju bara en kyrka som räknas och ger den riktiga julkänslan och det är ju självklart Feskekörka!

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2021 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2021 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2021 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)