Flashback bygger pepparkakshus 2022

I "Flashback bygger pepparkakshus 2022" hittar vi kreativa bidrag som Örnnästet, Bates Motel, Knutby, Saddam Husseins hemliga bunker och "The Great Escape" (som dokumenterade rymningarna och olyckorna på svenska djurparker samma år). Bidraget "Julmys hos Helge Fossmo" var det första bidraget i tävlingen som även innehöll en kortare spelfilm. Sammanlagt tävlade 21 bidrag.

Årets vinnare

1. Ankmicke - Örnnästet (38%) 2. TimGremalm - Byhålan (30%) 3. Kvinnare - Bögportalen (24%)

Örnnästet
Pepparkakshuset är byggt av: Ankmicke
Bidragsförklaring: Årets bidrag går i sann flashbackanda: "Örnnästet" i egen tappning. Inspirationen kom efter ett halvt flak julöl och ett par flaskor vinglögg. Material består av pepparkaka, nonstop, sockerlim och florsocker samt kristyr.
Byhålan
Pepparkakshuset är byggt av: TimGremalm
Bidragsförklaring: Anders rattade upp 740:n i bredställ när han körde in i byhålans enda rondell. Om han hade lite tur så skulle han hinna köpa en stock grovsnus innan Ica stängde. Fem minuter tidigare så körde överförfriskad Kenny genom Storgatan i lite för hög hastighet. Han tappade greppet på ett parti extra hal snö och sladdade till rejält men lyckades precis räta upp bilen och undvika en äldre dam med rullator. Damen hytte med näven åt han och skrek något, men Kenny hörde inte efter mini-hjärtinfarkten och missade helt att sänka hastigheten som han brukar göra innan Lill-sjön. Kenny bromsade allt han kunde men sjön kom allt närmare. Snön yrde, bilen brakade och Kenny skakade, men bilen kom till slut till halt ute på den tunna isen som släppte igenom bilen. Han lyckades få upp dörren och klättra ut, han hade till och med tid att plocka ut ett par bärs innan bilen sänktes. Kenny svepte sin Norrlandsguld och slängde den i rabatten men behövde omedelbart tömma blåsan mot en fasad. Den gamla damen i rullator såg åter igen Kenny och hytter åter igen näven. Då dök ett kärt gammalt ansikte upp i en 740, Anders stannade glatt och frågade om han behövde skjuts.
Bögportalen
Pepparkakshuset är byggt av: Kvinnare
Bidragsförklaring: Pepparkakshuset ska efterlikna technoklubben Berghain i Berlin. Ironiskt nog finns ingen kö in till klubben, inte heller någon bouncer - så bara att stiga på
Material: Huset är endast gjort av pepparkaksdeg och kristyr. Inuti finns ljusslinga i form av discokulor.
Ih Ih Ih Ih
Pepparkakshuset är byggt av: NewDeer
Bidragsförklaring: Ja, vad ska jag säga... Det blev inte som jag hade tänkt mig.
Egen härd är jord värd
Pepparkakshuset är byggt av: anomalign
Bidragsförklaring: Tanken är att det ska vara ett diorama föreställande ett rävgryt under jord och med husruiner ovan jord. Det är svårt att få ätbara material att göra som man vill. Innan jag började bygga gick tankarna ungefär så här: Ja, och så kan jag göra olika jordskikt med pepparkaksdeg och olika grovt mosade delar av knäckebröd, och göra ett lager gräs av spenatpulver, det kommer bli så jäkla bra! När jag hade börjat bygga så gick tankarna istället så här: nej, fuck! håll ihop pls, jaha där lossnade den nu också. Det blev med andra ord inte riktigt som jag hade tänkt mig lol.
Material: Jag tillverkade en box av knäckebröd som jag limmade ihop av smält socker + marshmallows (för att det ska härda snabbt). Jag fyllde upp insidan av lådan med nudlar (jag skulle ändå ha slängt dem då jag öppnade paketet för över ett år sen). Grytet är pepparkaksdeg, brända pepparkakor och kaffesump. Marken är brända pepparkakor, en jäkla massa smält socker, kaffesump, spenatpulver, florsocker. Ruinen är gräddad pepparkaka och smält socker. Räven är marsipan som jag smutsade ner lite med kanel, kakao och vatten.
Plupps kåta
Pepparkakshuset är byggt av: TrixieDixie
Bidragsförklaring: Mitt eget bidrag, Plupps kåta. Plupp och hermelinen (lämmeln sover ju) får julfrämmande söderifrån (ja pippikakorna är köpta, men Plupp, hermelinen och kåtan är helt egengjorda). Köpedeg, baking glue, köpekristyr, blå karamellfärg till Plupps hår och ett russin till hans näsa.
Home Invasion
Pepparkakshuset är byggt av: Chantre
Bidragsförklaring: Amerikanskt uttryck för hemfridsbrott.
Marionetterna
Pepparkakshuset är byggt av: Vetemjoelsjesus
Bidragsförklaring: Bidraget föreställer partiledarna för våra tre regeringspartier framför regeringskansliet Rosenbad. Men om man tittar noga i ett av tornen så ser man hur den som egentligen bestämmer, en viss herr Åkesson, blickar ner och håller koll på sina lakejer.
Material: Alla byggelement: Färdig pepparkaksdeg från pågens. Lim: Dels smält socker och dels hemmagjord kristyr av äggvita och florsocker Dekoration: Hemmagjord kristyr Fönster: Gelatinblad Snö på marken: Bakpulver, potatismjöl & vatten Snö på taket: Bomull och florsocker Belysning: ljusslinga från biltema
Jul i godishuset
Pepparkakshuset är byggt av: FindusGubbePettson
Bidragsförklaring: Vete fan, tänkte bara att det ska se gott ut. Degen blev bränd och ena gavelhelvetet tappade jag i golvet men spritsa var jäkligt kul! Gubben är av nån sockerdeg tjejen rullat bollar av med svartpeppar på och granen är en glasskon med strössel.
Julmys hos Helge Fossmo
Pepparkakshuset är byggt av: Messi2022
Bidragsförklaring: Knutbypastorn hade som tradition att ha ihjäl sina fruar vid juletid. Jag har återskapat pastorsvillan i skala 1:30. Vi besöker huset natten då barnflickan kommer som objuden gäst. För att ge liv (eller snarare död..) åt det hela presenterar jag bidraget som en liten film.
A Cast Away Xmas
Pepparkakshuset är byggt av: Carlbom
Bidragsförklaring: En skeppsbruten sjöman tvingas fira jul på ön Kurrekurredutt. Inte mycket till julkänsla då det är 40 grader varmt och solen steker satan. Men han lyckats dupera de lite efterblivna infördingarna så de ser honom som en gud. Nu bygger de hans hus, fiskar hans fisk och beundrar en så magisk sak som eld.
Material: Allt är ätbart, inkl färgen till havet om man nu vill slicka i sig det (karamellfärg). Ön är pepparkaksdeg penslad med gul karamellfärg men det blev inte särskilt sand-likt för det. Husets väggar är traditionellt bakad pepparkaka och tak-stommen är av salta pinnar precis som veden i elden och flotten. Palmerna är frasiga stänger fyllda med choklad med blad av marsipan. Det var omöjligt att hitta svarta figurer så fick själv färga marsipantomtarna så de fick känsla av rätt etnicitet. Har grejat med bygget i princip ensam. Hade först hjälp av min nyfikna katt men han kunde inte låta bli att kritisera, putta ner palmer och vara allmänt dampig. Så han blev utestängd under halvdramatiska former.
The Great Escape
Pepparkakshuset är byggt av: Sockerpullaren
Bidragsförklaring: Hösten/vintern 2022 hade djuren på svenska djurparker fått nog och alla verkade försöka rymma. Vilket för vissa fick förödande konsekvenser!
Material: Pepparkaka, salta pinnar, kristyr, smält choklad, krossade digestivekex, snö av bakpulver, potatismjöl och vatten
Eleven kastar in handduken
Pepparkakshuset är byggt av: Unoihatt
Bidragsförklaring: Skuggat tävlingen i många år innan jag i år skred till verket och bestämde mig för att delta! Insåg dock snabbt in i fas II hur stenhård konkurrensen var i år och nöjer mig därför med att kasta in handduken (över mitt enkla bygge).
Material: Pepparkaksdeg, sockerlim med vatten och glykos (endast socker rekommenderas inte vet jag nu av erfarenhet), obskyra mängder kristyr på äggvita, florsocker, ättika och vatten, gelatinblad och sist men inte minst, en JÄVLA massa bomull för den rätta känslan! Non-stop utgick tyvärr i år pga hur gör man med färgerna? Sorterar man dom först? Sätter man dom huller och buller eller i viss färgordning Stora frågor att reda ut till nästa års bygge =)
Powerturné med M, KD, SD och L
Pepparkakshuset är byggt av: Koppartjuv
Bidragsförklaring: I syfte att föreviga härdsmältan i årets valkampanj har vi valt att avbilda ögonblicket då företrädare för landets styrande åkte buss, sjöng kumbaya och lobbade för kärnkraft. Med vårt bidrag ämnar vi att lägga rattfyllan, eller koalitionspartiernas oklara utflykt till Forsmark, under luppen. Partiernas förklaringar till denna iögonfallande kollektivfärd är minst sagt anmärkningsvärda. Man kunde nästan tro att koalitionskamraterna missat att gå på en blåbrun fruktstund när vi väljare fick berättat för oss att vi fått ta del av ett "studiebesök", en "powerturné" OCH en kampanj. Vi ser fram emot att se vad detta järngäng kan åstadkomma vid makten.
Material: Turnébussen och grunden till Forsmark är byggd av pepparkaka. Vidare består fasaden till Forsmark av pärlsocker fastsatt med hemmagjord kristyr. Regeringen + Jimmy är byggda i marsipan.
TriHexaPenta
Pepparkakshuset är byggt av: mywickedgame
Bidragsförklaring: Jag ville göra lite annorlunda hus i år så det blev 3-sidigt(tri), 6-sidigt(hexa) och 5-sidigt(penta). Dom hör ihop eftersom trekanter, satanister och häxor passar väldigt bra ihop. Har försökt få till en massa fina sigill för satanism(5-sidiga) och häxor(hexa trots allt).
Material: pepparkaksdeg, jävla massa smält socker, marsipan, pastafärg (för sugarpaste m.m.), kristyr
Saddam Husseins hemliga bunker!
Pepparkakshuset är byggt av: Hivmannnen
Bidragsförklaring: Saddam Hussein sitter för sig själv och har precis runkat klart. Vakterna håller vakt och har även lämnat några offer med avhuggna huvuden utanför som en varning.
Material: Stegen är gjord av spagetti och kristyr, annars är det pepparkaka, smält socker och mer kristyr. samt några skumtomtar
Feskekôrka!
Pepparkakshuset är byggt av: panzer-siddharta
Bidragsförklaring: Det är julaftons morgon i ett snötyngt Göteborg. Som de flesta vet är Göteborg en pescokrati som styrs av och dyrkar fiskar. Vid den centrala feskekôrkan möts traditionsenligt två apättlingar och diskuterar hur man bäst kan tjäna fiskarna under det kommande året. Den ena apan drar en stadig lina Göteborgskaffe vit som snö och säger ”*snörv* Ok. 2022 har vi totalrenoverat och byggt ut Sjöfartsmuseet Akvariet. Vad sägs om att 2023 lägga hela Slottsskogen under vatten?”. Den andra apan snyter också upp en lina och svarar ”Och kanske arrangera …Way out …fesk?”
Material: Pepparkaka, smält socker, florsocker, mjöl, salta pinnar, chokladlinser, gelatinblad, zoo-godis, och hemmagjord kristyr. Belysning är en vanlig liten ljusslinga.
Stridsvagn bogseras bort i Ukraina
Pepparkakshuset är byggt av: Otjang
Bidragsförklaring: Ett torp tycks ha blivit påkört av en stridsvagn på flera dussin ton, huset hade inte en chans. Om det stannade och besättningen hoppade ut är oklart. Ett gäng tomtar ligger iallafall slaktade, i fönstret och till och med skorstenen. Huset har träffats av en granatkastare, kanske tidigare eller efter att stridsvagnen kommit på besök (och man lyckades räkna ut avstånd till den som stationärt mål). En bogseringsoperation har startat där en tomte högst upp i fordonet medverkar och traktorn som ska dra tillhör de blågula! Säkert hans kompisar. Det mest självdesignade är stridsvagnen, och en sån kan man ju bo i. Iallafall när man är i fält.
Material: Pepparkaka, godis, skumtomte, kristyr på tub, florsocker och sockertoppar eller vad de kallas, karamellfärg samt ätbart baking glue på tub. Det sistnämnda var sämst för bäst före-datumet var utgånget! Utsmyckning med övrigt material: Ett stolpiller som granat på husets tak. Flaggan är en bomullspinne samt papper.
Nevermore Academy
Pepparkakshuset är byggt av: ToHell4711
Bidragsförklaring: Varje år försöker jag göra ett pepparkakshus inspirerat av en av de tv-serier jag uppskattat mest under året som gick. 2022 har jag försökt göra Nevermore Academy från Wednesday. Allt är gjort av pepparkaka, hemmagjord kristyr och smält socker (fönstren är smält polkagris) förutom grotesquen som är en halv skumtomte.
Bored on a Monday
Pepparkakshuset är byggt av: Mothin77
Bidragsförklaring: Ville testa att bygga ett pepparkakshus då jag aldrig gjort ett förut! Lite mysig julaktivitet och uppskattad av familjen.
En grön jul
Pepparkakshuset är byggt av: kallekisskorv
Bidragsförklaring: Tanken bakom växthuset var att göra ett lite annorlunda hus som sprider glädje!
Material: Cannabisplantorna är gjorda av kristyr som jag låtit torka för att sen sätta ihop med mer kristyr, i botten av plantorna är det en liten marsipan”fot”, även detaljerna på taket är i torkad kristyr. Fönsterrutorna är gelantinblad.

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2022 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2022 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2022 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)