Det hela började som en ploj. Åke Axelsson (även känd som "Dacke" i GT) tyckte att han borde skoja lite med konstkritikerna i Sverige. I samarbete med vännen Yngve Funkegård (som då hade ett konstgalleri i Göteborg) kontaktade man Borås Zoo där man fick låna en apa. Chimpansen Peter, 3 år, fick namnet "Pierre Brassau".

Peter (alias Pierre) satt igång att arbeta under uppsikt av Åke Axelsson. Mängder av oljefärg, dukar och penslar köptes in. Efter några veckor så var oljemålningarna färdiga. Man ordnade en utställning och hade vernissage med kakor och sherry. Vad man inte nämnde ett ord om på utställningen var att Pierre Brassau var en apa som var bosatt i en bur i Borås. Istället sa man att Pierre Brassau bodde i en bohemisk vindslya under takåsarna i Montmartre.

Kritikerna jublade och skrev rader som "Ett koloristiskt överdåd, så man kippar efter andan", "En utpräglad konstnär med utpräglat sinne för motiven" och "En målare med brett register, kultiverad, säker och medveten".

När alla recensioner var skrivna kom ett utförligt reportage i GT, som avslöjade "konstnären" i full fart med att måla tavlor. Kritikerna vart fullständigt vansinniga. Åke Axelsson åtalades av KRO (Konstnärernas Riks Organisation) för bedrägeri, men frikändes. Tidningar från hela världen kom till Borås djurpark och ville se apan som lurat konstkritikerna. Det skrevs nu spaltkilometer om Peter (Pierre).

Men vad hände efteråt, när all publicitet lagt sig? Jo, den 3 åriga apan blev sig aldrig lik igen. All den uppståndelse han fått vara med om resulterade i svaga nerver och aggressivitet. Peter såldes en tid efteråt till en djurpark i England för 5.000 kr.

Fotnot: Denna händelse utspelade sig i mitten av 60-talet och Pierre Brassau avslöjades vara en apa den 9 februari 1964.