Flashback bygger pepparkakshus 2023

I "Flashback bygger pepparkakshus 2023" hittar vi bidrag som Julmys i Dekorimahörnan (Olof Palmes sista andetag i jultappning), Det händer i centrum (som uppmärksammar gängskjutningarna i Sverige, och mer specifikt skjutningen i Skogås centrum), Julmys med Adolf (där Hitler bjudit in Mussolini och Mosley för en avslappnad tillställning), Findus Jultallrik, Kukstugan vid Lapporten (där beskrivningen av verket är minst lika fascinerande som själva pepparkakshuset), Kråkboet, Julmonstret, Lindas Knullkåk, Jul-PKrubban (Josef och Maria har av ren förfäran redan kastat sig i sjön när dom anländer, barnet är svart, kvinna, homo och kommunist). Ett av bidragen visar upp ett oväntat besök på ön Norra Sentinel, och två av bidragen uppmärksammar Dumpen. Men vid sidan av alla kreativa idéer så fanns det också mängder av julstämning, med bidrag som En sockerbagare och Snön ligger vit. Sammanlagt 28 bidrag deltog i tävlingen.

Årets vinnare

1. lucky-luci - Kråkboet (510 röster) (36%) 2. Misabell - Julmys med Adolf (485 röster) (35%) 3. Jultrollet - Snön ligger vit.. (283 röster) (20%) 4. duckling - En sockerbagare (278 röster) (20%) 5. Hivmannnen - Ett oväntat besök på sentinel-ön! (213 röster) (15%)

Kråkboet
Pepparkakshuset är byggt av: lucky-luci
Bidragsförklaring: Familjen Weasley hade packat sina väskor och rest till Rumänien över jul så Kråkboet på Ottery St Cathchpole stod tomt. Snart började tomtenissarna kika fram ur sina gömmor och inte långt därefter sett sin chans och tagit sig in genom ett fönster. Ockupationen var ett faktum och de besvärliga tomtenissarna gjorde det som tomtenissar gör bäst, ställer till med bus och oreda. I köket bakade de på golvet och gjorde skidbackar i osten. Andra nissar hade sökt sig högre upp för att hoppa hopprep och måla på väggarna. De var så stökiga och förde sånt oväsen att gengångaren valde att ge sig av från vinden för att söka skydd i ett träd. Om huset står kvar till januari, det återstår att se.
Material: Pepparkaka, kristyr, socker, marsipan, neverstop, pepparkorn, överblivna bitar från aladdinasken (stengången) och ljusslinga.
Julmys med Adolf
Pepparkakshuset är byggt av: Misabell
Bidragsförklaring: Det är julstämning på Braunes haus i München och Adolf har bjudit in Benito Mussolini och Oswald Mosley för en avslappnad tillställning i goda vänners lag. Det skålas i glögg och äts småkakor till tonerna av "Hohe Nacht der klaren Sterne".
Material: Pepparkaksdeg, kristyr, krossade/smälta halstabletter till fönster och ljuslyktor, spagetti till staket och balkongräcke, gelatinblad till flaggor och balkongräcke, bitar av pingvinstång till runda hakkorsen, glassrån till granar, marsipan till figurer, mjöl som snö, karamellfärg, nonstop och två ljusslingor. Huset är ihopsatt med smält socker och till mindre delar har jag använt baklim på tub.
Snön ligger vit..
Pepparkakshuset är byggt av: Jultrollet
Bidragsförklaring: Mitt lilla hus ska stå som pynt på gottisbordet i jul. Därför är det bara "juligt" och inte så Flashbackigt. I det gamla huset lyser det varmt och välkomnande ur fönstren så borsta av era skor på granriset och känn er välkomna! Därinne får många gäster plats att dansa runt julgranen, pyntad med kulor och snöflingor, och värma sina fötter på den stora röda mattan. Utanför har snön lagt sitt täcke över trädgården, det blev en vit jul ändå!, och den lilla katten busar i snön medan han väntar på tomtens ankomst. Han brukar alltid ha med sig lite kattgodis i fickan, snäll som han är mot alla djur, och det vill kissen inte missa. Övrigt: Jag tycker det är roligt att lära mig lite nya tekniker för varje gång. Den här gången utmanade jag mig själv genom att göra ett lite knepigare tak än tidigare men med rejält med kristyr blev det stadigt. Vinklar är inte min grej riktigt.. Detta med halstabletter som fönster fungerade förvånansvärt bra men kan tipsa om att alltid använda en bakmatta av silikon under. När "glasen" svalnat kan man välja att ha mönstret efter bakmattan kvar, som jag gjort i glasdörrarna i entrén, eller att försiktigt bränna lite på baksidan med en gasbrännare. Nu hade jag ingen sådan utan fick ta en gammal kokhet hårfön istället och tyvärr gjorde luftströmmen att det stora fönstret bågnade lite. Jag vågade inte fortsätta så det blev inte riktigt som jag tänkt, och lite av mönstret finns därför kvar längst ner, men nu vet jag det till en annan gång.
Material: Pepparkaksdeg, kristyr, florsocker som snö, fondant, silverkulor och snöflingor av socker, polkagriskäppar, glassrån till granarna, maränger till buskarna, och två ljusslingor. Fönstren är gjorda av krossade och smälta Extra Starka halstabletter. Huset är sammanfogat med kristyr förutom de små takdelarna över entré och fönster som sitter fast med smält socker.
En sockerbagare
Pepparkakshuset är byggt av: duckling
Bidragsförklaring: En sockerbagare här bor i staden... Han lockar med lussebullar, tårtor och pepparkakshus (!) i skyltfönstren denna jul. Är du snäller så kan du få!
Material: Pepparkaksdeg, kristyr, gelatinblad, krossad fruktklubba, Mentos samt Marabou på rulle. Mitt svåraste bygge hittills. Massor av skarvning, som sig bör, men jag är ändå nöjd med resultatet. God jul!
Ett oväntat besök på sentinel-ön!
Pepparkakshuset är byggt av: Hivmannnen
Bidragsförklaring: En kristen galning tycker sig kunna ta sig rätten att missionera över hela världen. Även på den välkända ön sentinel! Som man kan ana så gick det inte så bra då herren i fråga bemöttes av ett pilregn av sällan skådad art. Det slutade med att han stendog i sin lilla skuta som var full av biblar och presenter. Ö-borna på Sentinel tycker nog inte att det var så tokigt trots allt då de redan har hunnit käka upp de mesta av en annan våghals som snokade runt på ön. Ö-borna har sitt lilla hus som dom vaktar.. Men det är inte allt! Dom har även en sten som dom kakn använda som bord och tre mindre stenar att sitta på. En stor kittel som dom kan göra långkok på finnes också. Behövs egentligen något mer i livet? Nä jag tror inte det faktiskt.
Material: Vad har då använts till detta spektakel? Pepparkaksdeg från ica, en strand gjord av ströbröd. Kristyr för dekorering samt en jävla massa smält socker för att pussla ihop alla bitar. Jag ställde båten på en blå T-shirt så rent tekniskt är det inte en del av pepparkakshuset.
Friday the 24:th
Pepparkakshuset är byggt av: NewDeer
Bidragsförklaring: August och Lotta, två kära tonåringar, känner för att göra något annorlunda denna jul. De får tips av en trevlig kvinna, Pamela Voorhees, att besöka en campingplats som ligger i en fin skog nära en sjö.
Material: Jason, Lotta, kaninen, grisen och vedträna är gjorda av marsipan. Resten är pepparkaka, samt ketchup som blod.
Doghouse2022
Pepparkakshuset är byggt av: anomalign
Bidragsförklaring: Baserad på de märkliga videor som dök upp vid den här tiden förra året från youtubekontot Doghouse2022, vilket avhandlas i tråden "Doghousegruppering i Hallstavik vägrar låta kronofogden göra utmätning dec 2022". Min scen är baserad på videon "Del 2" från Doghouse2022 när en överförfriskad äldre herre dansar med en Erdinger Weissbier framför polisen och skriker "Hej hej hej jag kan inte bajsa!" medan hans dotter och hennes kompis skäller ut dem om olika konspirationsteorier. Videon är numera listad som privat på Youtube, men kan ses här: https://archive.org/download/Doghouse2022
Material: pepparkaka, mandelmassa och svart karamellfärg, en bit grön vingummi, svarta fudgeklumpar (från smågodishyllan), smält socker och färdig kristyr i olika färger. Jag gjorde något misstag när jag gjorde ritningen så taket blev feldimensionerat, och jag gjorde även nåt fel när jag förvarade takdelarna efter gräddningen så den ena delen blev helt mjuk och sladdrig, vilket ledde dels till att taket inte når hela vägen upp, och dels till att jag fick liksom armera det med en jäkla massa smält socker, för att kompensera att det var mjukt som ett jäkla tunnbröd. Medan sockret härdade var jag tvungen att staga upp den bakre taksidan med något och jag letade på en blompinne som jag lirkade in för att hindra det från att sjunka ihop. Nu är taket hårt, och klarar att stå på egen hand, men jag kan inte riktigt få ut blompinnen utan att förstöra allt, vilket är varför en pinne fortfarande syns genom fönstret i en av bilderna. Blompinnen är inte en del av konstruktionen, utan fungerade bara som ett tillfälligt stöd under en del av byggprocessen.
Det "bruna" huset
Pepparkakshuset är byggt av: DisposableGarbage4
Bidragsförklaring: Som alla vet är det viktigare att delta än att vinna, så därför har jag byggt ett klassiskt pepparkakshus med en tvist. Alla gillar ju brunt, pepsi är brunt, nötter är bruna, whiskey är brun, tobak är brunt, ja listan kan göras lång!
Material: Pepparkaksdeg, non stop, kristyr, krossat hårt godis. Hade mall detta året för att testa hur väl man kan bygga om man har riktig ritning från början, men asch freestyla är nästan lika bra. Var ett sjå med att få på all kristyr och nonstop, lessnade lite, köket ser ut som ww3 för tillfället.
Bombad bunker
Pepparkakshuset är byggt av: dod-at-sveaskog
Bidragsförklaring: Det fanns en bra ide från början, men jag kom inte längre än så här. Bygget kollapsade. Jag tror jag behöver kolla upp luftfuktigheten här hemma. Det är inte omöjligt att jag hinner med ett nytt försök innan jul.
All I want for Christmas is a new kidney
Pepparkakshuset är byggt av: Thu
Bidragsförklaring: Kom till Candy Mountain, sa dom. Det blir kul, sa dom. https://www.youtube.com/watch?v=CsGYh8AacgY Jag skulle ha tagit mer bilder, men det började brinna i bomullen, som ni kan se på bild nr 3. Så nu luktar hela lägenheten bränt och bygget är dränkt i vatten, men vad gör man inte för att vara med i pepparkakstävlingen?
Material: Charlie är gjord av marsipan, resten är pepparkaka, kristyr och vanillinsocker.
Bara ett hus
Pepparkakshuset är byggt av: DisposableGarbage4
Bidragsförklaring: Ett enklare hus med våningar, blev speciellt nöjd med fönsterna och spritsningen runtomkring dessa. Ptjjaa det var antingen att lägga upp huset här för att ge er andra lite inspiration eller skicka in det till Allers. Och min prenumeration på just den tidningen har gått ut så håll tillgodo! Just flashbackskänslan i detta huset är ganska lågt.. men vi kan ju säga att det är en knarkarkvart, ett boende för de socialt utslagna i samhället. Så nu kanske det känns bättre. Alltid är det väl någon som uppskattar iaf ett försök till att bli bättre på pepparkakshusbyggande.
Material: Pepparkaksdeg, kristyr, smält socker, krossade karameller. Spritsade huset innan ihopsättning vilket ger bättre kontroll men desto jobbigare att montera ihop. Fick limma med glasyr i väggarna och socker till taket, så taket är det som håller ihop hela bygget.
Granatgevär M48
Pepparkakshuset är byggt av: Mrkake
Bidragsförklaring: En enkel hyllning till de i Ukraina som strider med det svenska granatgeväret mot den ryska aggressionen, men också en hint till den svenska försvarsmakten som kommer falla ihop likt ett pepparkaksbygge vid första skarpa angrepp om inte mer anslags skjuts till av politikerna.
Material: Pepparkaksdeg (hemmagjord), tog hjälp av en brödkavel i marmor för forma röret i ugnen, därtill en tillbringare i metall för att forma utblåset, kristyr (ica). Allt ätbart
Musikhjälpen Tema: Fred på jorden
Pepparkakshuset är byggt av: GrevenAvMontessori
Bidragsförklaring: Vad vi ser här: Årets MH i Växjö fast med en annorlunda personaluppsättning och ett tema som rör fredssamtal. Som programledare, och helt i enlighet med tematiken, har vi Vladimir Putin i egen hög person med sin röda slips och skrud svart som synden. Gästerna i övrigt är: 1. Profeten (inte Mohamed, för han får naturligtvis inte avbildas (alhamdulilah) 2. Profetens misstänkt kortväxta fru i sällskap och naturligt lite i bakgrunden och ständigt i sin mans skugga Gäst nummer 3 är (na)zist men inte minst: Centerpartiets egen Muharrem Demirok. Den röda fläcken i pannan är blod från att han behövde skalla en horunge utanför studion på väg in i sändning. Murres offer ligger kvar och blöder med en till synes allvarlig hjärnskada (ena ögat blodsprängt) i en pöl av sitt eget blod. Enligt uppgifter ska detta vara Murres visitkort när han är bortbjuden på fest. Gäst nummer 4: Murres skallade offer sitt eget blod lämnat åt sitt öde ute i vinterkylan.
Restaurang Dumpen
Pepparkakshuset är byggt av: Chantre
Bidragsförklaring: Idén baserad på sajten Dumpen.se samt trådarna om den sajten i forumet Brott och brottsbekämpning. Gädda är vad Dumpen.se benämner de personer som fastnar i deras nät när de jagar pedofiler.
Material: 1 kg pepparkaksdeg från City Gross, bitsocker för ihoplimning, färdig kristyr samt florsocker för taket.
Julmonstret?
Pepparkakshuset är byggt av: anomalign
Bidragsförklaring: Jag ville göra ett lite mer ambitiöst bygge den här gången och bestämde mig för att det vore kul att göra en interiör istället för utsida av huset (jag ville tänka inside the box så att säga). Jag spånade länge på hur jag skulle kunna göra det lite kul, utan att känna mig inspirerad. Jag tänkte att något väldigt udda som händer, sånt är ju alltid kul (såvida det inte är det, utan istället bara är hemskt och tragiskt). Fast ännu mer potential till kul är om något helt obegripligt och absurt händer. Och då såg jag framför mig hur en gigantisk, monstruös tomte (typ mer odjur än person) plötsligt störde julfriden genom att tränga sig upp genom golvet (som en sån där monster-mask från den där skräckfilmsserien), men sedan inte lyckas komma upp helt utan typ bara få upp ena armen och huvudet och famla desperat med sin vidriga hand för att försöka fånga sina byten medan den ger ifrån sig ett vedervärdigt bestialiskt vrål. När jag hade föreställt mig den idén, då fanns ingen återvändo.
Material: Improviserad pepparkaksdeg. (Vetemjöl, potatismjöl, majsmjöl, jordnötsmjöl (don't ask), sirap, socker, lite margarin. Följ inte receptet, det var jättedåligt och gjorde att det här projektet tog mycket längre tid än det skulle ha gjort om jag hade gjort ett normalt jäkla recept som en normal jäkla person.) Färdig kristyr. Marzipan till monstret, färgad med karamellfärg och kryddor som svartpeppar, gurkmeja och paprikapulver för att kompensera den inte särskilt bra karamellfärgen, knäckebröd för att kompensera att jag glömde att baka nåt slags stöd för taket där det inte är väggar, bitar av mandel som jag täljde till tänder, potatis som jag täljde till ögon - tanken var att de skulle fortsätta se fuktiga ut istället för att snabbt torka och se livlösa ut, som marzipan annars gör, men det gav en hel del problem som att fukten från potatisen började rinna och lösa upp ögonhålan, vilket gav en hel del merarbete. Men jag blev ändå nöjd då det gav en oplanerad vidrighetshöjning på ögonen då de liksom rinner som om de är inflammerade- pyttepyttelite mörk choklad som pupiller, bitar av blast från kakifrukt som vekar på adventsljusstaken, spenat som kvistar på granen. Brasan i eldstaden är marzipan som är bakbelyst med en liten batteridriven ljusslinga. Allt förutom ljusslingan och papper som är bakom väggarnas skarvar för att blockera ljuset, och ett papper med hål bakom fönstret (som stjärnhimmel) är ätbart.
Fliegende Untertasse
Pepparkakshuset är byggt av: dod-at-sveaskog
Bidragsförklaring: Vid sin månbas har tyskarna bidat sin tid sedan de flydde jorden 1945. Medan fienden försvagats har de utvecklat sin högteknologiska ariska kultur. Nu är de på väg tillbaka i sitt flygande tefat för att återerövra Europa. Das Dritte Reich wird ewig leben!
Material: Pepparkaka (gräddad på durkslag). Smält socker. Kristyr. Chokladlinser. Konstruktionen framgår av den bombade bunkern.
Kukstugan vid Lapporten
Pepparkakshuset är byggt av: peterZiipen
Bidragsförklaring: År 2012 monterade Filip & Fredrik ett glory hole med utsikt över Lapporten och Abisko nationalpark. Ända sedan dess har jag funderat på vad som hände med den där lilla näpna friggeboden med två små titthål i höfthöjd. Vad fick den egentligen för öde? Har den fraktats bort? Eller står boden kanske kvar där i sin ensamhet? Frågorna har varit många… Så för två veckor sedan beslutade jag mig för att försöka stilla min nyfikenhet. Jag begav mig mot Stockholm Centralstation och hoppade på Nattåg 94 med Lapporten som slutdestination. Efter ett snabbt byte i Boden, så stod jag 17 timmar senare äntligen på Abisko Östra. Utan att vänta påbörjade jag den sista vandringen som jag hade beräknat skulle ta dryga timmen. Pulsen ökade i takt med att jag kom allt närmare målet. Det var nära nu. Jag tittade ner mot GPS:n och tänkte för mig själv att om friggeboden hade stått kvar, så borde jag ha sett den vid det här laget... Precis när jag sorgset ska vända om och bege mig tillbaka till byn, så hör jag några obegripliga ljud bakom krönet. Vafan… Vad kan det vara!?? Jag smyger sakta fram och tar mig en titt bakom bergsväggen… V.A.D I H.E.L… TLDR-beskrivning: Sökte upp kukstugan som F&F fraktade upp till Abisko 2012. I bakgrunden syns Lapporten med en norrsken i skyn.
Material: Lapporten: pepparkaka + kristyr. Norrsken: en massa smälta karameller i olika färger. Plankor på boden: blötlagda godisremmar, därefter torkats och doppats i kakao/paprikapulver. Kukarna: mandelmassa blandat med kakao + en salt pinne som “skelett”. Stenstigen: lösgodis (lakrits), som krossats med mortel. Granarna: Glasstrut + kristyr + florsocker. Snötäckta marken: Pepparkaka + kristyr med myyyycket florsocker. Kiss: Haribos “Rotella-rulle” + gul smält karamell
Gäddmuseum
Pepparkakshuset är byggt av: JonasPriest
Bidragsförklaring: (Ja, jag fick en chock när någon laddade upp ett bidrag med Dumpen i namnet för då hade jag jobbat med mitt material ett tag). Gäddmuseum är precis vad det låter som - ett museum med massor av gäddmaterial. Museet har också blivit en tillflyktsort för ett flertal gäddor. I och med att de har svårt att hitta nya jobb efter att ha fått sparken efter dumpenpubliceringen har de valt att jobba på Gäddmuseum. Utanför museet kan vi se Fluffgäddan. Han har ju erfarenhet av att hantera tunga maskiner så han sköter snöröjningen under vintern. Väl inne på museet kan du strosa runt och bland annat titta på diverse prylar som har en stark koppling till gäddorna som dumpen fångat. På nedre plan möts du först av Candyman Kent, med en tekaka i käften. Han arbetar på fiket där man bland annat kan köpa smågodis direkt ur storpack. Här finns också gädda #109:s beryktade foppatofflor, som han kutade runt i i de halländska skogarna. Badbollsgäddan har bidragit med lite badleksaker och i ena hörnet kan man faktiskt sysselsätta sig med lite gäddforskning, om man är lite sugen. Just nu kan man försöka identifiera Bossgäddan. Om man kan ge ledtrådar som resulterar i fångst får man en varseljacka i pris. Ni kan också begrunda tavlorna som hänger överallt på väggarna. Det är flera hundra dickpics som ramats in för att sätta lite färg på lokalen. Om man sedan avancerar till övervåningen är det lite mer show där. På en storbildsskärm rullar gäddkonfrontationer 24/7. Det är bara att sätta sig i de röda sammetsstolarna och ta en liten paus. Här kan man också få sig ett glas rosévin i museets bar, som heter BAR(N). Det är CoachJanne som står bakom bardisken. Han är relativt ny på jobbet och lite blyg än, så han känner sig tryggare med en kökshandduk över huvudet. Under dessa juletider bjuder Gäddmuseum även på ett julspel. Det är julevangeliet som läses upp av Pastor Rimon. Men det är ju så populärt i dessa dagar med nyversioner av allting, så i detta julspel är Jesusbarnet utbytt mot en 13-årig flicka. De tre vise männen, iklädda varseljackor, kommer med sina gåvor - cigg, cider och sprit. Sedan har museet tagit in pedostenen, och givetvis även Hanks beryktade toalettstol för visning och provsittning.
Material: Det jag använt till mitt Gäddmuseum är pepparkaksdeg, florsocker som snö, marsipan, fudge i olika färger, karamellfärg, färgpasta, kristyr… det var allt tror jag. Allt går i alla fall att äta. Som sagt - detta var jobbigt. Idén fick jag redan i ett tidigt skede, men att sedan förverkliga den med ett material man aldrig arbetat med… nä det här var nog sista gången jag gör detta. Det är tur att jag är jävligt envis.
Julmys i Dekorimahörnan
Pepparkakshuset är byggt av: Messi2022
Bidragsförklaring: Olof Palmes sista andetag i jultappning.
Det händer i centrum
Pepparkakshuset är byggt av: Vetemjoelsjesus
Bidragsförklaring: 2023 var året när vi, tillsammans med 2022, slog rekord i antalet gängskjutningar i Sverige! En av de första skjutningarna för året var när en 15-åring blev skjuten vid miramika-sushi i Skogås centrum den 28 januari. Gärningsmannen visade sig senare även han vara en tonåring.
Material: Pepparkaksdeg (färdigköpt), Rullrån, Hemmagjord kristyr av florsocker, äggvita och karamellfärg, Lim av smält socker, Fönster av smälta halstabletter (får tacka jultrollet för tipset att krossa och sen smälta tabletterna i micron), Snö av bakpulver, potatismjöl och vatten. Det enda som inte klassas som ätbart livsmedel är belysningen.
"Innan kriget kommer"
Pepparkakshuset är byggt av: Separatisten
Bidragsförklaring: "Det är 209 år sedan Pepparkakslandet var i krig. Invånarna i Pepparkakslandet har alltid, med små finurliga knep, lyckats klara sig från Krig, och låtit andra länder bära bördan. Men mycket snart kommer allt ställas på sin spets. Om Pepparkakslandet vill ha Fred, måste Pepparkakslandet rusta för Krig."
Material: Till att börja med är pepparkaksdegen handgjord från grunden, med smör, sirap, socker, mjöl, kryddnejlika, kardemumma, kanel, ingefära och bikarbonat. Degen borde innehålla krut, men så är inte fallet. Ingen köpedeg här inte! Efter att pepparkaksdegen tillverkats gjordes en skiss, sen ritades alla delar ut på ett papper. Sedan lades ett smörgåspapper över, och mallarna klipptes ut. För fönster och andra mindre detaljer användes en skalpell. Projektet är gjort med mig och en barnarbetare, med flinka händer. Degen kavlades ut, 3 mm tjock, och skars sedan efter mallarna. Sedan gräddades delarna i ugn på 175C i tio minuter. Husdelarna är ihopsatta med bränt socker. Dekorationerna är gjorda med hemmagjord glasyr. Taktoppen är prydd av minimaränger. Snön är florsocker. Notera fotspåren i “snön”. Notera att samtliga glas har gelatinblad. Inuti finns en batteridriven ljusslinga, för att symbolisera att i vissa hem rustas och preppas det inför vad som komma skall.
Statue of Liberty
Pepparkakshuset är byggt av: Ankmicke2
Bidragsförklaring: Vid den årliga sammankomsten har människor samlats för att fira friheten och det fria ordet. Vad vi på markplan kan se är möten mellan människor och minoriteter, men i ombytta roller och de spännande kulturyttringar som vi dagligen kan beskåda i Sverige. Övrigt: Tornet mäter hela 84.6 cm och hålls ihop av orimliga mängder socker på insidan. Instabila händer, alkohol och sockerbrännskador ligger till grund för att få bygget att stå stabilt.
Material: Pepparkaksdeg, socker, glasyr och bomull.
Findus Jultallrik
Pepparkakshuset är byggt av: internetsladd
Bidragsförklaring: *Pling!* lät det i den sparsamt möblerade ettan med mörkbruna tapeter. Findus jultallrik hade gått sina sju minuter i den gamla micron, och Ronny haltade förväntansfullt fram genom det ensamma köket. Det hade varit ett dystert år, men nu skulle det minsann bli fest med både köttbullar och prinskorv - och tomtegröt, tänkte Ronny medan han metodiskt drog av plasten från kartongbyttan, sprättade upp en Three Hearts sju-komma-fem och satte sig på den ihoptejpade Jysk-stolen. Övrigt: En hyllning till tråden med samma namn. https://www.flashback.org/t398773, Scenen bygges med inspiration (läs: plagiat) av skribenterna Jenslave, FlipThePhrase, nidarodr m.fl. i nämna tråd.
Material: Pepparkaka, Smält socker, Bomull, LED-slinga.
420 Hjälp tomtarna 2024
Pepparkakshuset är byggt av: ecotomten
Bidragsförklaring: Målet med detta är att berätta Om årets svenska händelser. Och att tomtarna söker stöd från Er till sin tomteby. Ja vi vill ha en ny. Där nissarna kan vara. Det är en liten skara. För när vi slitit jul. Då vill vi ha kul. Och inte på Nordpolen. Nej vi vill va i solen. Sitta i naturen. Och leka mer med djuren. Vi vill bo i hus på hjul (när vi inte fixar jul). Hoppas att ni förstår att tomtarna har fullt upp nu över julen men sen när vi har landat släden igen så snälla supporta oss på kickstarter! God Jul
Material: Pepparkaksdeg, smält socker, kristyr, godis, karamellfärg, marken består av 2 kg mjöl plus socker
Midvinternatten
Pepparkakshuset är byggt av: Grankoja
Bidragsförklaring: Ett ihopsläng inspirerad av att vi faktiskt fått vit jul i år. En liten nostalgitripp till barndomens jul och Viktor Rydbergs klassiska dikt. Midvinternattens köld är hård. Stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård, djupt under midnattstimma. Månen vandrar sin tysta ban, snön ligger vit på fur och gran, snön lyser vit på taken, endast tomten är vaken.
Material: Hemmagjord pepparkaksdeg, kristyr, vit marsipan, strössel, florsocker och ätbart lim - det kommer man långt med. Allt är naturligtvis ätbart förutom ljusen i stugan och kojan.
Lindas Knullkåk
Pepparkakshuset är byggt av: mammavillknulla
Bidragsförklaring: Linda älskar att knulla. Hon vill knulla både mycket och ofta. Numera knullar hon på heltid och har gjort en rejäl hacka på onlyfans. För pengarna har hon köpt en bit mark mitt på torget i centrum i sin hemstad och byggt sin drömkåk, en riktig knullkåk. Eller "storkåken" som hon brukar säga. Linda ville aldrig ha någon fasad på huset för hon är en exhibitionist. Därför har hon beställt glas med specialmått som täcker hela framsidan. Det blir som ett gigantiskt fönster så att alla kan se in. Därinne knullar hon på rejält, särskilt nu när det lider mot jul. Familjen Gris har varit borta vid Klöv-Johnssons gård och bökat hela dagen. På vägen hem gick de förbi torget för att köpa äpplen till barnen. De har nu fastnat en stund utanför Lindas knullkåk och roas av Lindas julbak. Linda har byggt ett gym på övervåningen där hon har alla träningsredskap hon behöver. Där spenderar hon all tid då det inte knullas. Det finns skivstång, bänkpress, pilatesmatta och en välfylld thermos med proteinrik sagge som väntar på henne mellan de tuffa träningspassen. Framåt eftermiddagen är det dags för fotografering av nya bilder till of. Det blir verkligen jättebra bilder, supermysigt framför den öppna spisen! Grannen Bengtsson har stått utanför och beskådat spektaklet så länge att snön hunnit lägga sig på honom.
Material: Färdig pepparkaksdeg, marsipan, spaghetti till armering av marsipan-Linda och skivstången. Godisar, kristyr och florsocker.
Historien om Sverige
Pepparkakshuset är byggt av: ToHell4711
Bidragsförklaring: Varje år bygger jag något hämtat ur en TV-serie som gjort intryck under året som gått. I år var min tanke att bygga huset från det fantastiska avsnitt tre av The Last of Us, men det är en ganska tråkig byggnad att bygga och dessutom försvann december, så jag fick tänka om. Klockan 22.30 idag fick jag äntligen tid över att bygga årets pepparkakshus och 23.15 var jag klar och kan presentera: Historien om Sverige - sett ur Flashbacks ögon. Själva huset är en enkel stenåldershydda, sådana som man bebodde i första avsnittet i SVTs Historien om Sverige. Runt omkring hyddan ser vi de första, mycket mörkhyade, invånarna i vårt land. Vi ser en grupp kvinnor med spjut på väg ut för att jaga och försörja flocken, medan männen stannar hemma och ansar skäggstubbet framför en primitiv spegel - en farlig syssla för en inkompetent man, och på marken ser vi en stackare som lyckats mindre bra och råkat skära huvudet av sig. I förgrunden ser vi Simon J Berger kommentera tragedin med ett brett leende.
Material: Pepparkaka och socker.
Jul-PKrubban
Pepparkakshuset är byggt av: holdmybear
Bidragsförklaring: Två vise män kommer vadandes genom snön mot krubban och det nyfödda Jesusbarnet. Josef och Maria har av ren förfäran redan kastat sig i sjön när dom anländer. Barnet är svart, kvinna, homo och kommunist! God jul alla flashbackare!
Material: Gjort av pepparkaka, glasyr, lösgodis och marsipan

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2023 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2023 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2023 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2023)