Efter många år av vad som kallats "astronomisk" tillväxt, måste nätauktionsgiganten eBay nu i allt högre grad investera i nätaktiva företag och tjänster. eBay, auktionstjänsten på nätet som varit en föregångare för nästan alla liknande tjänster, blev i och med uppköpet av betalsystemet PayPal en absolut gigant och marknadsledare på nätauktioner. Tillväxten skenade iväg, vinsterna likaså, och nu ställs företaget inför dilemmat att mer eller mindre hela tiden finna nya företag och tjänster att investera i. Det senaste är "radannonser" på nätet som till en början lanseras som gratistjänster. Med sajten Kijiji.com, som hanterar sex olika länders radannonser, hoppas eBay kunna utöka sin användarbas ytterligare. Detta efter att man redan investerat vansinnigt mycket pengar i andra liknande företag. I augusti 2004 köpte man 25 procent i San Franciscobaserade Craigslist.org, en sök-och-finn-sajt. Den tycker man fyller funktionerna så väl för den amerikanska marknaden att Kijiji.com mer betraktas som en liknande tjänst för resten av världen. Men ändå hade det hela föregåtts av en mängd liknande köp/uppköp. I november köpte man holländska Marktplaats.nl för hela 290 miljoner dollar i kontanter. I februari köpte man Rent.com, en bostads-sajt, för hela 415 miljoner dollar. I april 2004 köpte man Mobile.de, en tysk sajt för bilförsäljning, för 149 miljoner dollar. Och så vidare. Att det lönar sig att bygga stora communities med små avgifter råder det alltså inga tvivel om. Som det heter i det gamla handelsordspråket: Säljer man entrecote, får man äta varmkorv. Säljer man varmkorv, kan man unna sig entrecote.