KO förbjuder Lidl-tävling
Livsmedelskedjan Lidl har marknadsfört alkohol genom en tävling, där konsumenterna för att kunna delta måste köpa två sexpack 3,5 procentig öl. Det anser konsumentombudsmannen (KO) är otillbörlig marknadsföring av alkoholdryck. Om inte Lidl slutar med tävlingen kommer företaget att dömas att betala 400 000 kronor, skriver KO i sitt föreläggande. Lidl uppger att bolaget har dragit tillbaka kampanjen. Enligt KO uppmanar tävlingen till bruk av alkohol och bryter dessutom mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkohol.
Relaterade artiklar
Systembolaget stoppar öl med handgranatsetikettIron Maidens öl stoppas av SystembolagetSystembolaget censurerar dansk öletikettBarnförbjuden Kalla Anka tar LSD på julaftonStarksprit förbjuds i TjeckienEtiska fonder är sällan etiska enligt ny avhandlingTio års näringsförbud för cigarettbutiken.seHembrännare slipper fängelsestraffSystembolaget vann domäntvist mot systemnet.seIngen alkoholservering för fetischisterRelaterade ämnen
Nya ämnen på Flashback Forum
Vill Gabriel Kroon (SD) jämna Tensta med marken och införa tvångsrasblandning?
Integration och invandring31 sekunder sedan
Skärminspelar bara i 480p
Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem15 minuter sedan
Swedbank har slutat fungera med Google Wallet
Privatekonomi19 minuter sedan
Konsert grönan-restaurang?
Musik: listor, rekommendationer och omröstningar49 minuter sedan
Kommer vi att glömma bort 30 talet?
Revisionism54 minuter sedan
Läsa upp gymnasiet och sedan universitet, vad för inriktning?
Utbildning och studier1 timme sedan
Smart lösning för att hänga upp tavlor?
Inredning1 timme sedan
Är vape bättre än cigarett?
Opiater och andra opioider1 timme sedan
Albanska grodmän greps med hundratals kg kokain i Ljungskile
Aktuella brott och kriminalfall1 timme sedan
Jobbsökande man låtsades vara kvinna - fick sex gånger fler svar på ansökan inom IT
Jämställdhet och diskriminering1 timme sedan