Undergroundfilmaren, författare och konstnären Nick Zedd är död. Han avled i Mexico City den 27 februari. Dödsorsaken var skrumplever, cancer och hepatit C. Nick Zedd blev 63 år. Nick Zedd var på 1980-talet, tillsammans med bl.a. Lydia Lunch och Richard Kern, med och startade "The Cinema of Transgression". En grupp undergroundfilmare i Lower East Side, New York, inspirerade av No Wave-rörelsen, med det gemensamma målet att överskrida "all limits set or prescribed by taste, morality or any other traditional value system", som Nick Zedd uttryckte det i "Cinema of Transgression Manifesto". Nick regisserade lågbudgetfilmer som War Is Menstrual Envy, They Eat Scum och Police State (där poliser släpar honom till häktet och kastrerar honom med en sax). När han besökte Sverige beslagtog polisen hans filmer. Enligt honom själv så gjorde han filmer för att hämnas på världen. I en intervju med Flashback Magazine (1994) berättade han att han inte trodde på begrepp som moral och anständighet. - Jag är inte intresserad av begrepp som moral och mental hälsa, de är helt värdelösa för mig, berättade Nick, som menade att allt enbart handlar om att vara ärlig. Att "uttrycka sanningen". Förutom att göra filmer, så gav han under 1980-talet ut den legendariska tidningen "Underground Film Bulletin", med pseudonymen Orion Jeriko, så att han kunde publicera "intervjuer" med sig själv och till synes opartiska recensioner av sina egna filmer. Han var också författare till två självbiografiska böcker, Bleed (1992) och Totem of the Depraved (1996), samt romanen From Entropy to Ecstasy (1996). Många av hans bekanta fick framgångsrika karriärer. Nick Zedd hade kanske också kunnat få det, men han vägrade kompromissa. Han blev istället vräkt från sin lägenhet i New York, portad från Berlins Film Festival och bannlyst på den amerikanska tidningen Film Threat. I början av 1990-talet så funderade han och Lydia Lunch på att göra barnporrfilmer. De skulle kidnappa små barn och sedan döda dem efteråt. Lyckligtvis kom de på bättre tankar. Han spelade aldrig in filmer för pengar. Han brydde sig inte om att den scen som han tidigare tillhört sedan länge var upplöst. Nick Zedd ville "vara en undergroundhjälte trots att det inte längre fanns någon underground", som John Waters vid något tillfälle uttryckte det. Intervju med Nick Zedd (Flashback Magazine) Why Cinema of Transgression Director Nick Zedd Stayed Underground (Vice)