Hugh Hefners tankar på det tidiga 50-talet om en tidning för fritänkande moderna män visade sig bli en stor succé. Det aktuella numret av tidningen Playboy markerar nu dess 50-års jubileum. 50 år av storartade framgångar inom många branscher, men också av en stark kritik från både höger och vänster. Den unge Hugh Hefner jobbade för tidningen Esquire på det tidiga 50-talet. Trots att den tidningen var tämligen frispråkig och kunde erbjuda kvalitativt material, fann Hefner att något saknades. Hans idéer om den perfekta tidningen ledde snart till manifestation. I hans lilla kök i Chicago skapades Stag Party, en tidning för män som snart döptes om till Playboy. Det första numret pryddes av Marilyn Monroe, något som naturligtvis bidrog till framgångarna. Konceptet – högkvalitativt redaktionellt innehåll, inte helt utan samhällskritik, samt dyrkandet av ”grannflickan” genom generöst avslöjande bildserier – blev mycket snabbt något som slog an hos amerikanska män. Inte bara hos unga män som ville granska kvinnlig anatomi på ett helt nytt och okomplicerat sätt, utan även hos mognare och äldre män som både kunde uppskatta den kvinnliga färgringen och det skrivna materialet. Hefner såg redan från början till att knyta högaktuella och orädda skribenter till sig, något som ytterligare skapade rubriker och, ibland, rabalder. Tidningens distribution växte, lösnummerförsäljningen likaså. Hefners kvalitetsmedvetenhet kostade pengar men han hade definitivt råd med det. Då tidningen sålde som allra mest, i början av 70-talet, såldes ca sju miljoner exemplar varje månad! Denna hälsosamma växt ledde till många sidoprojekt: bokutgivning, TV-sändningar, Playboyklubbarna och mycket annat. Sedan 20 år tillbaka är dottern Christie Hefner chef för Playboyskeppet och hennes handfasta nya idéer har fört allt vidare. Trots en minskad lösnummerförsäljning (nu är upplagan nere på 3,2 miljoner exemplar per månad) breddar företaget sina verksamheter ytterligare, väl medvetet om att varumärket Playboy och dess symbol, Playboykaninen, är ett av världens starkaste. Konceptet för tidningen är dock detsamma: grannflickans skön- och sexighet, samt det bästa av redaktionellt material. Nyligen plockade företaget in en ny, ung kreativ chef till tidningen, James Kaminsky. Hans bakgrund var tidningen Maxim, som tillsammans med FHM är Playboys starkaste konkurrent på tidningsmarknaden. Hefner själv hävdar att framgången bygger på att det finns en filosofi bakom den till synes glättiga ytan. Friheten, den sexuella självkänslan för både män och kvinnor, det tänkande och kritiska i materialet samt viljan att lämna skammen över det faktum att man trots allt har det bra är alla faktorer som ryms i hans ”Playboy Philosophy”. Trots att det ansenliga mediabolaget inte redovisat någon vinst de senaste åren oroar sig ingen. Att tidningens spridning minskar är heller ingen överraskning utan säger egentligen mest om tidningsmarknaden som sådan. Frågan är snarare hur företaget anpassar sig till förhållandevis nya mediautvecklingar som kabel-TV och Internet. Playboy var redan i första ledet med i dessa utvecklingar och experter hävdar att själva Playboykonceptet lätt kan översättas till alla slags spridningsformer, och till alla slags kulturer. Nu senast, för att fira det stora 50-årsjubileet, lanseras produkter med Playboykaninen: skate- och snowboards, kläder från Vivienne Westwood, Versace och Sean Jean, samt smink- och andra skönhetsprodukter. Denna form av verksamhet, licensiering av varumärket, anser analytiker vara bland det smartaste Playboy kan göra just nu. Själv lever Hefner avkopplat i sitt stora hus i Los Angeles, ”The Mansion”, som han gjort under lång tid. Hans arbetsklädsel är alltjämt sidenpyjamas och morgonrock. Trots sina 77 år håller han sig dessutom fortfarande med mellan fem och tio aktiva flickvänner... Om någon personifierar The Playboy så är det väl i alla fall han?